Avansert søk


Resultarer fra DFDS-cruiset

 

1.       Åge Seiersten-Gry Brenna                           Brandbu/Hjerter Konge               63,1

2.       Jean Cambell-Kari Sakshaug                       Tønsberg Damebridge                  58,0

3.       Karsten Gill-Jeanett Gill                               Konnerud                                        56,4

4.       Øystein Mauritzsen- Mari A. Enger          Kløver Ess/Brandbu                       55,8

5.       Asbjørn Rust-Bjørn M. Halbjørhus           Gol BK                                               55,4

6.       Morten Thunberg-Heidi Jensen                Notodden/Midt-Telemark            54,8

7.       Otter Brødholt-Bodil Gansted                   Spydeberg                                        51,0

8.       Ole Johnny Solberg-Arnt Ingvar Solberg Berkåk                                               47,4

9.       Terje Bergsli-Egil Grua                                Harestua                                           46,5

10.   Unni Rustand-Knut Borge                          Kløver Ess/Torsnes                          46,2

11.   Inger Lise Larsen-Jan Erik Larsen              Kløver Ess                                          45,5

12.   R. Samuelsen-Oddny Christoffersen       Kløver Ess                                           44,6

13.   Inger Heldal Anderson-Eva Lundblad     Tønsberg Damebridge                      39,7

14.   Kari Bjørg Saarheim-Ivar Hammerstad   Kløver Ess                                           35,6

I "landskampsammenheng" vant de norske parene alle fire premiene i Mitchell-turneringen. Beste Kløver Ess par ble Mari Anne Grini Enger-Øystein Mauritzsen på fjerdeplass.

Ny nyhetsartikkel

8 november spilte vi 1 runde av juleturneringen med deltakelse av 11 par. Ann Karin og Helge vant. Jan Hugo og Vidar ble nr 2 og Aage og Haldor ble nr 3. Vi gratulerer.

Geir spiller inn rett mann

Det var igjen duket for simultan på tirsdag, og selv om de underveis måtte jobbe seg oppover vant Geir og Odd Harald formidabelt, ikke minst på grunn av en knallrunde mot undertegnede og makker. Underveis meldte de seg også stilfullt opp i 7sp, selve toppkontrakten, og vant hele 191,6p på dette ene spillet (mot fattige 30p for de som bare var i 4sp). Godt meldt og artig å se at redaktørens slemkurs har båret frukter. Disse to "slemme" guttene havnet til slutt på en svært god 3. plass i simultanregnskapet, vi gratulerer!

Resultater fra simultan kan du finne HER

Geir satte undertegnede på en vanskelig prøve da han ble spillefører i 3NT i dette spillet:

Etter åpning 1NT i syd hopper Odd Harald like gjerne helt ut. Liten hjerter ut fra meg går til K i bordet, makker markerer for dobbelton. Deretter plukker syd opp fire stikk i kløver, med dama fiska opp hos øst. Øst viser styrke med liten ruter. Geir tar for sin andre hjerterhonnør, deretter spiller han en spar til 9'eren på hånda, som jeg vinner i vest. Hva fortsetter du med?

Mesterligaen - italiensk dominans igjen?


European Champions Cup er bridgens mesterliga for de nasjonale klubbmestrene i de best rangerte nasjonene i Europa. Tolv lag deltar, og for Norge deltar Heimdal BK med disse spillerne: Allan Livgård, Terje Aa, Per Erik Austberg, Jan Tore Berg, Glenn Grøtheim og Petter Tøndel.

Turneringen foregår i Zagreb, Croatia fra 10. til 12. november. Lagene spiller først en Round Robin (alle mot alle). Deretter blir de plassert i grupper etter hvilken plassering de fikk i grunnspillet, og det spilles utslagskamper om plassene fra 1 til 4, 5 til 8 og 9 til 12.

Dette prestisjetunge mesterskapet har vært nesten totaldominert av italienske lag. I år er det endel litt ukjente navn (for meg) på startlisten, men også en fem-seks kanonlag med mange verdensjerner. Blant dem finner vi Helness-Helgemo som spiller for Monaco.

Norges lag bør kunne hevde seg, og det første målet må være å plassere seg på topp-4. I utslagskampene som følger kan jo alt skje!  

Vi tar med et spill fra fjorårets finale som var mellom de italienske og nederlandske mestrene, begge lag smekkfulle av verdensmestre. Finalen viste seg å bli nesten enveiskjøring, italienerne vant soleklart etter et siste sett hvor det ble 68-0! Dette er kampens første spill.

Giver nord, ingen i sonen


Hva tenker du idet din makker åpner med 3 spar? Dette er i stor grad et stilspørsmål. Hvor svak kan 3 spar være utenfor sonen? Hvor sterk kan en slik melding være? Mange ønsker å spille med en aggressiv stil når det gjelder sperremeldinger. Det har mye for seg, og å sette press på motparten så ofte som mulig kan ofte være det riktige. Problemet ikke så mange tenker på er at det kan bli for stort sprang mellom de dårligste kortene man kan ha for sperremeldingen, og de beste. Da kan det bli for mye gjetting for svarhånden. 

Den italienske syd passet på 3 spar, nederlenderen løftet til 4 spar.


Det var en sprek sperreåpning av nord ved begge bord. Mange av leserne ville vel nøyd seg med svake 2 spar vil jeg tro. Men dette er altså et stilspørsmål.

Mot Nederlands 4 spar kom kløver konge i utspill. Det var langt fram til ti stikk, og nederlenderen trodde ikke han ville kunne vinne utgangen om kløveren satt 5-1, så han lasjerte. Øst greide å lese sitsen, så i andre stikk kom det kløver til trumf hos vest. Han spilte trumf tilbake til østs ess, og vest fikk nok en kløverstjeling. Det endte med to bet, Italia +100.

Ved det andre bordet kom også kløver konge i utspill, der altså mot 3 spar. Italieneren stakk og spilte spar til tieren. At den dro esset var gode nyheter. Øst klarte ikke å lese kløversitsen og skiftet til liten ruter. Da spillefører gjettet riktig og la knekten var han ovenpå, kontrakten stod etter dette. Og da han endte opp med ti stikk der det ble åtte stikk ved det andre bordet var trenden for finalen satt med det samme.

Vi følger selsagt med på årets Champions Cup, og det kan du gjøre også på BBO-overføringene som starter i morgen, torsdag.

Adventskalender på BAKbridge

Nå nærmer det seg jul med stormskritt, og hva passer vel bedre til ventetiden enn en adventskalender?

 

 

Derfor vil jeg hver søndag/mandag i advent legge ut et lite sett med bridgeoppgaver på siden her, med litt variert vanskelighetsgrad. Fasiten kommer uken etter, sammen med nye oppgaver. Siden det ennå er en drøy uke til første søndag i advent, får dere derfor to uker på å sende inn løsningsforslag til første oppgavesett (til meg enten på mail (bakke95@hotmail.com) eller på face).

 

 

Den som gjør det best over 4 sett vinner, i tillegg til heder og ære, 2 flakslodd. I tillegg vil en tilfeldig som har svart på alle oppgavesettene, bli trukket ut til å vinne to flakslodd. Så det er bare å sende inn løsningsforslag, selv om du ikke er sikker på at du har fasiten.

 

 

Trykk på les mer for å åpne første kalenderluke

Årets julebord 2016


Alle våre medlemmer ønskes velkommen til årets julebord

Fredag 9.12.2016 kl 18:00 i våre lokaler.

For 400,- bli det severt nok mat og drikke og vi spiller 18-21 spill med trukne makkere.!

Påmelding til Odd Haugland.

Vel møtt alle sammen! 

PS! Siste spillekveld blir tirsdag 13.12.2016, før vi begynner igjen tirsdag 3.1.2017!