Avansert søk


Resultater VM-dag 3


Tredje dag av årets VM ble tøft for to av våre lag. I åpen klasse ble det hentet mindre enn 20 vinnerpoeng i løpet av tre kamper. Dermed er laget utenfor topp 8 for forste gang. For veteranene var det enda verre. De fikk ikke mer enn drøyt 11 VP. Det gikk bedre for damene. De sitter igjen med mer enn 40 vinnerpoeng etter dagens tre kamper, og vi kan glede oss over en oppløftende fjerdeplass så langt!

Det har vært litt sykdomstrøbbel i den norske troppen blant enkelte av spillerne i åpen klasse og på damelaget. Dette har i noen grad virket inn på lagoppstillingene de siste par dagene. Heldigvis ser alle ut til å være på bedringens vei, og vi krysser fingrene for at alle holder seg friske resten av mesterskapet!

Dagens resultater i åpen klasse:
Norge - Indonesia 6,96 - 13,04  (IMP-score: 33 - 44)
Norge - Sverige 1,45 - 18,55  (IMP-score: 11 - 55)
Norge - USA 2 10,61 - 9,39 (IMP-score: 50 - 48)

En titt på hvordan Norge ligger an når det gjelder mitt skjema til å nå sluttspill:

Runde Motstander Forventet plassering Budsjetterte poeng Antall VP til Norge +/-
7 Indonesia 9-16 11,2 6,96 -4,24
8 Sverige 1-8 8 1,45 -6,55
9 USA 2 9-16 11,2 10,61 -0,59

Les mine forhåndstips og systemet som ligger til grunn for "poengbudsjettet"

Med dagens resultater er Norge dermed 3,52 VP foran mitt skjema til å nå sluttspill (justert etter motstand).

Sett i forhold til forventet snitt som kreves for å gå videre (11,2 VP) er Norge 4,05 VP foran skjema.

Likevel holder det ikke til topp 8 etter ni av 23 runder. Foreløpig kreves det et snitt på 11,94 VP for å ligge innenfor kvalikgrensa. Norges foreløpige snitt er 11,65 VP per kamp.

Dagens resultater i dameklassen:
Norge - Pakistan 14,39 - 5,61  (IMP-score: 47- 30)
Norge - Nederland 9,09 - 10,91  (IMP-score: 21 - 24)
Norge - Australia 16,73 - 3,27  (IMP-score: 51 - 21)

 En titt på hvordan Norge ligger an når det gjelder mitt skjema til å nå sluttspill:

Runde Motstander Forventet plassering Budsjetterte poeng Antall VP til Norge +/-
7 Pakistan 17-24 15 14,39 -0,71
8 Nederland 1-8 8,5 9,09 +0,59
9 Australia 9-16 13,5 16,73 +3,23


Med dagens resultater er Norge dermed 0,87 VP foran mitt skjema til å nå sluttspill (justert etter motstand).

Sett i forhold til forventet snitt som kreves for å gå videre (12,5 VP) er Norge 0,97 VP foran skjema.

Foreløpig kreves det et snitt på 11,95 VP for å ligge innenfor kvalikgrensa. Norges foreløpige snitt er 12,61 VP per kamp.

Dagens resultater i veteranklassen:
Norge - Nederland 4,26 - 15,74 (IMP-score: 11 - 35)
Norge - Tyrkia 4,62 - 15,38 (IMP-score: 9 - 31)
Norge - Danmark 2,41 - 17,59  (IMP-score: 27 - 63)

En titt på hvordan Norge ligger an når det gjelder mitt skjema til å nå sluttspill:

Runde Motstander Forventet plassering Budsjetterte poeng Antall VP til Norge +/-
7 Nederland 17-24 14,7 4,26 -10,44
8 Tyrkia 17-24 14,7 4,62 -10,08
9 Danmark 9-16 13 2,41

-10,59

Med dagens resultater er Norge dermed 44,37 VP bak mitt skjema til å nå sluttspill (justert etter motstand).

Sett i forhold til forventet snitt som kreves for å gå videre (12,2 VP) er Norge 34,87 VP bak skjema.

Foreløpig kreves det et snitt på 11,89 VP for å ligge innenfor kvalikgrensa. Norges foreløpige snitt er 8,33 VP per kamp, og den reelle avstanden til åttendeplassen er 32 poeng.

Det er verdt å kommentere at det er i veteranklassen jeg har bommet mest så langt med mine tips. Faktisk har jeg ikke tippet noen av lagene som i skrivende stund ligger innenfor topp 6 blant mine åtte beste!

Dette gir selvfølgelig utslag i poengbudsjettet også. Norge har møtt fire av de fem best plasserte lagene. Det er ikke til å legge skjul på at laget har fått en tung start, men det er fortsatt 14 kamper igjen. Det betyr at det er mange poeng igjen å spille om og fortsatt håp om å gå videre. Men det gjelder å komme i gang med en bedre poengsanking!

Onsdag: Norsk BBO-dag


Onsdag får vi igjen sjansen til å følge norske lag på BBO alle tre rundene. I siste kamp, som starter klokka 10:30 norsk tid, må du sågar velge hvem du vil følge av laget i åpen klasse og veteranklassen. Det må vel kalles et luksusproblem! Forhåpentligvis blir det en god norsk dag og mye å glede seg over, både for oss som følger begivenhetene på nært hold og dere som følger med hjemmefra. Jeg minner igjen om at alle kamper starter én time tidligere enn de to første dagene. Det innebærer at kampene starter henholdsvis 04:00, 07:30 og 10:30 norsk tid.

Dagens program ser slik ut:

Åpen klasse: Running scores
04:00: Norge - Canada
07.30: Norge - Russland  BBO
10.30: Norge - England   BBO

Damer: Running scores
04:00: Norge - USA 2   BBO
07.30: Norge - India
10.30: Norge - Tunisia

Veteran: Running scores
04:00: Norge - Bulgaria
07.30: Norge - Reunion
10.30: Norge - New Zealand   BBO

Heia Norge!

Klart for VM - hvem går til sluttspill?


44th World Bridge Championships spilles i Wuhan, Kina i tiden 14.-28.september. Det spilles i fire klasser: BERMUDA BOWL (Open), VENICE CUP (Ladies), SENIORS og MIXED. 

Mesterskapssiden med lagoppstillinger, systemkort, etter hvert bulletiner, resultater osv. finner du her.


Wuhan, hvor er det?

Jeg må innrømme jeg aldri hadde hørt om byen hvor VM skal spilles (Wuhan) før. Men det viser seg at det ikke akkurat er en liten provinsby på landsbygda et sted, men en storby med 11 millioner innbyggere (2018)!

Det er jo flere VM i bridge. Til det åpne VM (hvert fjerde år) kan man kan melde seg på uten å kvalifisere seg, og det er transnasjonalt (behøver ikke å spille med makker fra samme nasjon). Til World Bridge Games (bridgeolypiaden, også hvert fjerde år) kan alle nasjoner melde seg på uten kvalifikasjon, men hvor der er det lag med spillere fra samme nasjon (ett lag hver).

Det mesterskapet som nå skal spilles er nok det mest prestisjetunge, og det er nasjons-VM som spilles annenhvert år. Til dette mesterskapet må lagene ha kvailifisert seg i sin WBF-sone. Det er årsaken til at Norge aldri har deltatt i Venice Cup. Vårt damelandslag har i mange år vært jevngodt med Sverige og Danmark i Nordisk, og vunnet titlene der flere ganger. Men i EM har våre nabolands damer vært flinkere og kvalifisert seg ofte, mens Norge har falt utenfor. I fjor ble det medalje i EM og billett til VM!

Mine forventninger til damelaget:

Jeg tror de går til sluttspillet (de 8 beste av 24 nasjoner). Da er det vinn-eller-forsvinn, og alt kan skje. Hvis de greier nåløyet det er å kvalifisere seg vil det selvsagt bety endel hvem motstanderne blir i kvartfinalen.   

I åpen klasse - Bremuda Bowl - har jo Norge vunnet en gang, den fantastiske seieren i Shanghai i 2007. I gull-alderen for norsk bridge ble det også flere medaljer i Bermuda Bowl. Men etter VM-gullet ble det bråstopp, og etter en opptreden (2009) har Bermuda Bowl blitt spilt uten Norge i 2011, 2013, 2015 og 2017. Så kom triumfen i EM i fjor, og det norske åpne landslaget er tilbake der vårt landslag hører hjemme. Ikke bare det, som vinner av EM vil Norge av mange bli regnet som et av favorittlagene i Bermuda Bowl.

Mine forventninger til Bermuda Bowl laget:

De bør klare sluttspill, og da blir det knokkel-kamper. Mitt tips er at de vinner første sluttspillskamp og kommer seg til semifinale. I så fall blir det minst to kamper hvor medalje kan sikres, først semifinalen, og hvis den tapes blir det bronesfinale. Jeg tror Norge vinner medalje, og blir ikke overrasket om de går helt til topps. Det er imidlertid 3-4 lag som må anses like sterke, eller sterkere. 

Veteranlaget vårt er sterkt og har kommet til sluttspill tidligere. Det er imidlertid mange veldig sterke seniorlag. For noen nasjoner stiller toppspillere som gjerne kunne vært på landets Bermuda-Bowl lag i seniorklassen. 

Mine forventninger, seniorklassen: De går til sluttspillet. Denne gangen tror jeg de når semifinalen, og da blir det bronse eller 4.plass. 

Som nevnt har fire Bermuda Bowl gått uten Norge på startstreken i hele dette tiåret så langt. Undertegnede var eneste nordmann i BB i 2011 da jeg første gang spilte for New Zealand. I 2013, 15 og 17 fikk jeg selskap av to normenn til, Tor Helness og Geir Helgemo som spilte for Monaco. I år deltar ikke de (de var kvalifisert, men Monaco har trukket seg). Uten de på plass to gleder jeg meg likevel veldig til å dra til Wuhan da det denne gangen blir mange nordmenn der.

For undertegnede blir det altså ekstra morsomt å spille VM i år, jeg har to lag å følge med og heie på i Bermuda Bowl! Ja, egentlig fire lag å heie på hvis jeg regner med de to norske lagene i de andre klassene. Forhåpentligvis kan mange der hjemme også heie litt på mitt lag, la oss kalle det Norge 2?

Og hva er forventningene til mitt lag, New Zealand?

Dessverre må jeg være pessimistisk. Vi gjorde det bra i Bridgeolympiaden i Polen i 2016 (kvartfinale etter å ha slått ut Frankrike) og enda bedre i Bermuda Bowl 2017 i Frankrike (tapte semifinale etter å ha slått ut Nederland i kvart'n). Laget består av de samme tre parene. Vi har et par med to unge spillere som slo gjennom i Lyon 2017, og det paret virker å ha utviklet seg videre. Det samme kan ikke sies om de to andre parene som ikke har glitret i det siste, og forberedelsen har også vært elendige. Må dessverre tippe at vi ikke greier å komme til sluttspill denne gangen hvis ikke vi reiser oss en god del og er heldige. Det blir mest sannsynlig en plass midt på tabellen.

Mine favoritter?

I dameklassen blir det sannsynligvis (som vanlig) en finale mellom to av disse lagene England, China, Nederland og Frankrike. Av de skandinaviske har jeg mest tro på Sverige i gullkampen, men både Danmark og Norge kan være med å kjempe om medalje.

I veteran er det jevnt, men uten å ha studert lagoppstillingene er det grunn til å tro USA (to lag) blir sterke, Polen og Frankrike er ofte bra. Jeg tipper ett av USA-lagene vinner.

I Bermuda Bowl er Norge nevnt, og foruten det laget blir USA 1 og USA 2 blant favorittene. Nederland og Italia er i samme katergori. Bak der på min liste kommer Polen, Sverige, Kina og England, men det er enda flere bra nasjoner. Så da er (minst) ni lag nevnt som vinnerkandidater, og da sier det seg selv hvor tøft det vil bli å kvalle til sluttspillet (topp 8).

At ett av de fire førstnevnte vinner blir mitt tips. 

Det vil bli noen rapporter her i bloggen min, og Nils Kåre Kvangraven (kvangraven.no) vil sikkert få tid til å poste noe han også selv om han skal spille. NBF sin mesterskapsblogg (link på NBF sin hovedside) vil bli oppdatert av Kristian Barstad Ellingsen. Første kamp er søndag morgen kinesisk tid.

Husk at det blir overføringer fra VM hver dag på BBO. Følg med på VM og hei på de norske lagene (og "Norge 2").

 

       

17 septeber

 Gratulerer med seieren til Kent og Sven foran Ove og Allan

Innbringende motspill


Damelaget vårt har fått en flott start på Venice Cup, som er navnet på VM-turneringa for den klassen. Fjerdeplass lar seg absolutt høre etter at vi er ferdig med drøyt en tredjedel av kvalifiseringa. Måtte de fortsette i samme spor slik at vi får se Marianne, Ann Karin, Torild, Gunn Tove, Liv Marit og Bodil i sluttspillet som starter på mandag! Selvsagt er det en lang vei å gå før man er der, og det er viktig at spillerne fokuserer på sine arbeidsoppgaver og tar ett spill av gangen.

Enn så lenge kan vi glede oss over et par av spillene som ble innbringende i løpet av dagen i dag:

Det første spillet er hentet fra morgenkampen (runde 7), hvor Norge møtte Pakistan. Hvordan ville du planlagt spilleføringa med hjerter dame ut fra vest?

Situasjonen er den at vests langfarge i hjerter truer ditt prosjekt. Du må innom både spar- og ruteresset for å få nok stikk, og dermed er det en viss fare for at vest både får godspilt og hentet hjerterstikkene.

Vest har nok ikke begge essene fordi hun da ville åpnet på 1-trinnet siden hun allerede er markert med dame-knekt i hjerter.

En mulig plan er å stikke utspillet med esset i bordet for så å godspille sparen. Om vest har spar ess, er kontrakten da trygg. Du får godspilt tre sparstikk og har inntak på hjerter konge. Dernest kan du presse ut ruter ess, som må være hos øst. På dette tidspunktet har øst etter alt å dømme ingen hjerter igjen, og dermed er det ufarlig å slippe henne inn.

Aktuelt ville ikke denne planen fungert da hele spillet så slik ut:

Øst kan stikke med spar ess og godspille makkers hjerter mens vest ennå har ruter ess i behold.

En annen plan er å lasjerer utspillet, men ei mulig utfordring med det er at forbindelsen til hånda og det siste sparstikket brytes, forutsatt at øst lasjerer sparen to ganger. Men kanskje er det ikke alltid et problem? Motparten må jo spille noe, og må muligens hjelpe deg til målet.

Det var nettopp slik spillet ble innledet der Torild Heskje og Gunn Tove Vist spilte imot. Etter at hjerter dame fikk beholde første stikk, så Torild at det ikke lenger var mulig å få godspilt farga da makker er markert med maksimalt to kort i farga. Hun skiftet til spar 4. Spillefører stakk med kongen, men Gunn Tove lasjerte. Deretter fortsatte spillefører med ruter konge til Torilds ess. Torild spilte så sin siste spar. Den ble stukket med dama i bordet, og Gunn Tove lasjerte nok en gang. Neste trekk fra spillefører var ruter dama, og sursitsen kom for en dag.

Syd spilte nå spar fra blindemann. Gunn Tove stakk og fridde seg i hjerter. Inne i bordet tok spillefører for ess-konge i kløver, før ruter knekt fulgte. Nå måtte Torild være våken og kaste ruter 9! Hvis ikke ville hun bli innspilt på den i neste stikk. Med bare hjerter igjen måtte hun så latt spillefører komme inn på hånda og hente ett stikk i hver av majorfargene for hjemgang i kontrakten.

Alt dette slapp hun ved å ofre ett ruterstikk. I stedet fikk Gunn Tove to kløverstikk tilbake, og dermed beit i kontrakten. Etter at ruterstikkene var innkassert, måtte spillefører avslutte med kløver fra knekten i bordet slik at Gunn Tove fikk for dama og tieren.

Det skal sies at det ikke var noen topp spilleføring. Syd hadde flere sjanser i løpet av spillet til å få dette i havn, men det var uansett et litt snedig sluttpoeng som gjorde at motspillerne til syvende og sist unngikk å bli innspilt og dermed fikk bei i kontrakten.

Spillefører kunne ha spilt inn øst i sluttpossen i kløver om hun ikke hadde tatt begge de høye kløverne, og det var faktisk mulig å spille inn øst i spar på et tidligere tidspunkt etter at ruter ess var presset ut. Om hjerter ess innkasseres før den tredje runden spar spilles, har øst nemlig bare svarte kort igjen. Da må hun enten slippe syd inn i spar eller spille kløver rett opp i ess-konge-knekt.


Gunn Tove Vist (t.v.) og Torild Heskje viste fin motspillsform da motparten havnet i 3 grand.

Det andre spillet er hentet fra oppgjøret mot Australia i dagens siste kamp (runde 9):

Hvordan ville du planlagt motspillet mot 3 grand om du satt i Torilds stol og fikk se makker spille ut hjerter 8 (norsk fordeling)?

En mulig plan er å lasjere utspillet i håp om at makker kommer inn og kan spille enda en hjerter mens du ennå har ruteresset i behold. Men det er ikke sikkert makker har mer hjerter, og det er i alle fall ikke sikkert at hun kommer inn. Men da står kanskje kontrakten uansett?

Torild valgte å stikke med esset og skifte til spar dame. Spillefører fulgte med liten og makker med knekten før blindemanns ess vant stikket. Spillefører ba så om en ruter fra bordet. Hva gjør du nå?

Torild stakk opp med esset, og spilte sin siste spar. Spillefører vant med kongen, men etter alt å dømme var to sparstikk godspilt for makker i nord.

Hele spillet så slik ut:

Spillefører hadde åtte stikk (2+1+1+4), men det niende stikket manglet. Det var ikke andre steder å sette det opp enn i ruter. Dermed måtte Gunn Tove slippes inn på dama. Hun kunne så forsyne seg med to sparstikk for ei beit i kontrakten.

Spillefører måtte lasjert den første sparrunden for å vinne kontrakten, men når spillefører først gjorde feil, var Torild våken og stakk opp den første ruterrunden for å beskytte makkers eventuelle inntak. Det måtte jo spares til sparen var godspilt!

Vi ønsker damene lykke til videre i mesterskapet! Allerede i neste kamp kan deres jakt på flere IMP og vinnerpoeng følges direkte på BBO. Motstander er USA 2, og Norge stiller med Marianne - Ann Karin og Bodil - Liv Marit.

Resultat 12. september

Det møtte 10 par til  første runde av Høsstturnering 1. Mini og Pål vant med 60,7 %. Jarle og Arnt ble nummer to med 58,3 %, mens Kolbjørn og Gunnleiv kom på tredjeplass og de fikk 57,9 %.

Neste torsdag er Mini ansvarlig for arrangementet (se terminliste).