Avansert søk


Interessant spill 19.9.2019

Et interessant spill fra siste spillekveld.

Status etter halvspilte kvartfinaler


Halvveis i kvartfinalen leder Norge med hele 100 IMP på Italia i åpen klasse etter å ha vunnet de tre settene i dag med henholdsvis 40, 30 og 30 IMP! Mye skal gå galt om de nå ikke går videre til semifinale (bank i bordet). Men det er fortsatt 48 spill igjen, og det er viktig å være fokusert selv om man leder mye.

Damene fikk deessverre en fryktelig tung start mot Nederland. De har ikke vært i nærheten av å tape en 16-spillskamp med 70 IMP tidligere i mesterskapet. Kjedelig at det skulle komme et sånt resultat i kvartfinalen, men sånn ble det nå en gang. Heldigvis kom Norge tilbake i andre sett og hentet inn omtrent en tredel av forspranget. I dagens siste sett ble det nokså jevnt. Nederlenderne har selvsagt et godt utgangspunkt før dag to, men Norge har ikke gitt opp å hente inn forspranget. La oss håpe Norge får en god start på dag to!

Under følger resultatene etter første dag av kvartfinalene for de norske lagene.

Åpen klasse: Norge leder med 100 IMP etter 3 av 6 sett!

Dameklassen: Norge knappet innpå 9 IMP i tredje sett, og er nå 38 IMP bak Nederland

*Det er en TL-sak til behandling som kan gjøre at Norge taper 11 IMP i tredje sett. I så fall er Nederlands ledelse på 49 IMP.

Her er et morsomt spill fra tredje sett i kvartfinalen:

Over 1 grand fra Madala i nord gikk Nils inn med 2 ruter, som viser ei majorfarge (2 i major er mer konstruktivt). Syd passet i første omgang før Ulf meldte 2 spar, som viser at han har lengre hjerter enn spar og er villig til å være med til 3-trinnet om makker har hjerter. Nord sa pass, og det gjorde Nils også! Duboin i syd hylte 3 grand, og det ble sluttkontrakten. Nils spilte ut hjerter, og motspillerne fikk etter hvert fire hjerterstikk, ett ruterstikk og kløver ess. To beit i kontrakten.

Det er ikke uvanlig å havne i 3 grand på et spill som dette, men måten det skjedde på vil vi nok huske ei stund. Det svir jo litt ekstra for motparten å gå beit etter å ha blitt utsatt for en bløff. De tilkalte sågar turneringslederen etter spillet, men det er ingen grunn til at de skal komme noen vei med det. De har jo fått de riktige forklaringene, og noe mer har de ikke krav på!

Ved det andre bordet stampet Lauria og Versace i 4 hjerter. Den doblet Boye og hentet 500 inn. 12 IMP til Norge.

Resultater i kvartfinalene i Bermuda Bowl (åpen klasse)

Resultater i kvartfinalene i Venice Cup (damer)

Resultater i Transnationals, hvor Norges veteranlag deltar

Mesterskapssida

UKE37

Storoppgjør eller tilbake til hverdagen!

 Mange store bridgeopplevelser er passert. Bridgefestival i Drammen og FOSS turneringer på Musikkhuset. NM par på Storefjell går neste helg og KM- lag ble trukket i gang onsdag denne uka. I Kina spilles de tre VM- gruppene åpen (Bermuda Bowl), damer (Venice Cup) og veteran (Trophy D*Orsay). Norge deltar i alle grupper etter å ha kvalifisert seg tidligere i år. Spillingen starter 15. september og alle lag håper å komme gjennom grunnspillet blant de beste og dermed kunne delta i sluttspillet med KP- kamper.

Men ellers får man kose seg med spillingen i klubben og kanskje ha en privat kortkveld hjemme eller via BBO. Livet går sin gang og vi som er litt bitt av basillen koser oss med det. Mye hygge følger med og tap og gevinst tas med samme sinn- ikke bli frustrert for bagateller i hvert fall.

Litt fra 1. runde i KM-lag fra onsdag. I A-puljen vant FBK 1 over FBK 2 og SBK 1 vant over Nesodden 1 mens FBK 2 tapte. I B-puljen vant SBK 2 over Vestby 1, og Torsnes BK vant knepent over SkiBK2. I C- puljen vant FBK 4 over Askim BK 2mens SBK 3 spilte uavgjort mot Ås BK 1. I D- puljen vant Gressvik BK 1 klart over IDD BK og i E- puljen vant Gressviik BK 2 ennå klarere over Bånnski.

 Et par spill der det gjelder å kunne beherske meldeteknikk. ra 1. halvrunde med Syd giver, ingen i faresonen.

Sp AK                                  sp -

Hj J2                                    hj AD973

Ru AK9842                         ru D10753

Kl A75                                 kl J52

Ove Gundersen (V)- Morten Pettersen (Ø) på SBK 1 meldte slik: Pass fra Syd og åpning 1 ruter fra Ove, pass fra Nord og svar 1 hjerter fra Morten. Da Syd nå gikk innpå me<d 2 spar (svake 2) hoppet Ove til 3 grand, men da Nord fightet med 4 spar hadde Morten mottrekket klart- 6 ruter direkte! Og da hj K satt i saks ble det lett 13 stikk. Hadde du funnet lilleslem?

 Fra 2. halvrunde spill 22 der Øst var giver i ugunstig sone.

                              Sp K72

                              Hj J9763

                              Ru K54

                              Kl A5

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp AD96

                              Hj AK82

                              Ru AD76

                              Kl 4

Pass fra Ø-V, Syd åpne<r med 1ruter og får svar 1 hjerter fra Nord. Hvordan nå best finne fram til 6 hjerter? Syd er sterk og ser at utgang i hjerter minst bør stå, men Nord har jo også tillegg. Skal Syd kreve med 2 spar (revershopp) eller melde 4 hjerter direkte? Nei, har du utviklet slemteknikk er nok bruk av Splinter best: Over 1 hjerter hopper Syd til 4 kløver som viser solid 4- kort hjertertilpasning og renons eller singelton i kløver. Da vil sikkert Nord innse at her må slem stå med bare aktive honører.. Med trumfen 2-2 imot var 7 hjerter bare å legge ned, men for risikabelt å melde storeslem-

 

Meldeprøver fra klubbene denne uka.

 Et godt system er nyttig hvis du skal kunne melde nøyaktig og sikkert. Mange mangler det og må ty til mer satsing på «gefuhl». Et par eksempler.

 I Torsnes BK mandag hadde Nord- Syd disse kortene i gunstig sone og fikk melde i fred etter pass fra Vest i 1. hånd.

                              Sp 1063

                              Hj AJ53

                              Ru D1074

                              Kl KJ

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp J

                              Hj KD62

                              Ru AK53

                              Kl A1096

 Med naturlig system vil det starte med åpning i 4. hånd med 1 kløver av Syd. Nord bør da svare 1 hjerter (major prefereres) og så er det Syd sin tur. Gode kort og fordeling, men hvordan få vist dette best mulig? Her er Splinterteknikk trolig best, Syd vil selvsagt i utgang, men med hopp til 4 hjerter kan neppe Nord gå videre. Over 1 hjerter kan Syd i stedet hoppe til 3 spar, unaturlig hopp som lover god støtte i makkers farge og singelton eller renons i spar! Da har plutselig Nord god tilpasning, lite bortkastet i spar og tilpasning til makker. 4 kløver vil være kontrollmelding, A, K eller singelton/ renons i kløver og interesse for mer enn utgang. Etter en slik innledning båd vi komme i 6 hjerter.

 

 Så et spill fra Fredrikstad BK tirsdag. Ingen i faresone, Vest som er giver åpner med 1 hjerter og Nord kan tenkes å gå innpå med 2 ruter- eventuelt 2 grand som er Marmic og viser lengde i minorfargene, og så er det Øst sin tur. Vil du og makker melde slem, og i hvilken valør og på hvilket nivå i tilfelle?

Sp K1042                            sp ADJ9

Hj KDJ62                            hj A109854

Ru J                                     ru A2

Kl A32                                 kl 4

 Med åpne kort ser man enkelt at storeslem i hjerter er opplagt. 7 spar står nesten bestandig det også men i grand er det aldri mer enn 12 stikk. Men hvordan avdekke den supre majortilpasningen og det spesielle med fordelingen i begge minorfargene. Der er det jo ess mot singelton begge steder. Klarer du å få avdekket det er 7 i major opplagt å melde og Øst også får greie på at makker har sp K!

 Ikke enkelt, amnge var i 6 hjerter men bare Anne-Kari Svendsen- Tom Gyllensten fikk meldt 7 hjerter. Det var da en sats fra Øst på at 13 stikk kunne stå. Nord hadde sp 876- hj – ru KD8754- kl DJ105og 7 minor doblet vil være god stamp men ikke hvid men dermed jeger motparten opp i storeslem!

.

Gressvik BK 9/9. 15 par, M= 0

1.Tom Gyllensten- Eivind Ruud +64

2.Hans Petter Stavrum- Johnny Bråthen +40,5

3. Anne og Herlov Langgård +13

4.Morten Adamsen- Morten Olsen +11,3

  Jan Erik Holm- Tore Trondsen +11,3

6.Turid Nordby- Reidun Hox +7,9

7.Astrid og Hans Lindberg +1,1

 

Torsnes BK 9/9. 17 par, M= 0

1.May Liss Lian- Knut Molander +61,4

2.Atle Evensen- Flemming Johnsen +31,2

3.Hildur Rostad- Frode Rostad +25

4.Jan Thore Karlsen- Kjell Aadahl +22,6

5.Knut Lerfald- Svein Åstrøm +15,1

  Svein Grimstad- Roar Johansen +15,1

7.Per Rømoen- Lars Mosby +14

8.Arne Marthinussen- Tore Farbrot +7,5

9.Kirsten Langseth- Thor Kjennbakken +5

10.Hans Holte- Bjørn Ødegård +3,2

 

Fredrikstad BK 10/9. 15 par, M= 0

1.Flemming Johnsen- Arne Jordestedt +42,2

2.Morten Pettersen- Tommy Blom +37,8

3.May Liss Lian- Knut Molander +22,2

4.Ibrahim Manjothi- Per Karlsen +20

5.Anne-Kari Svendsen- Tom Gyllensten +13,3

6.Frode Johnsen- Svein Grimstad +10

7.Morten Andresen- Bjørn Brovold +10

8.Tormod Eriksen- Per Baardsen +7,8

 

Pensjonistbridge12/9. 15 par, M= 0

1.Hans Petter Stavrum- Johnny Bråthen +57,2

2.Bjørn Brovold- Per Lorentzen +22

3.Tormod Eriksen- Gunnar Bergman +19,8

4.Lise Klev- Anne- Kari Svendsen +14,3

5.Jens Henrik Utne- Knut Klever +13,2

6.Arne Storvik- Tore Farbrot +9,9

  Gerd Skjærstad- Eva Eriksen +9,9

 

Klubb 44 den 12/9. 7 par, M= 48

1.Tone Annette Olsen- Anne-Kari Svendsen 56

2.Hilmar Frønningen- Jan Heimdal 51

3.Ingegerd Spillum- Erik Svendsen 50

 

Sarpsborg BK 12/9. IMP across, 24 par

1.Morten Pettersen- Ove Gundersen +706 imp

2.Atle Evensen- Geir Holth +357

3.Anne Lene K-W Johnsen- Frank Svindal +339

4.Rune Johansen- Stein Øren +317

5.Tom Gjøs- Lars Helgesen +255

6.Knut Molander- Rene Eriksen +229

7.Grethe Brandstorp- Arild Lysaker +207

8.Trond Juliussen- Tommy Blom +188

9.Jan P. Johannesen- Tore Farbrot +100

10.Wenche Winther- Øyvind Haga +25

11.Tommy Lødding- Olav Erik Didriksen +14

12.Per Rømoen- Svein Grimstad +13

 

Ledig plass i 3. divisjon avd. F

NBF Hordaland har en ledig plass i 3. divisjon avd. F (Førde), etter at et av våre lag har trukket seg.

 

Om noen er interessert i å overta plassen, ta kontakt med Lisbeth Glærum (47267675 eller Lisbeth.Glarum@uib.no) innen 1. oktober.

Om flere lag skulle melde sin interesse, kan det bli arrangert stikkamp.

Mens vi venter på VM-starten..


Alle de norske spillerne er nå på plass i VM-byen Wuhan. Dagen i dag har gått med til de siste forberedelsene. Noen har brukt tida på terpe på systemet, mens andre har spilt litt for å komme i skikkelig bridgemodus. I tillegg har spillelokalet vært inspisert, og det ser ikke ut til å stå på fasilitetene.

I morgen, lørdag, venter registrering og åpningsseremoni, og dessuten blir det nok tid til å gjøre det siste forberedelsene før det braker løs med første kamp søndag formiddag (klokka 05:00 norsk tid).

Mens vi venter på at det hele skal komme i gang må du gjerne ta et tilbakeblikk på noe av det som skjedde i EM i Ostende i fjor sommer. Der ble det norske jubeldager med gull i åpen klasse, bronse til damene og 6.plass til veteranene. Takket være disse prestasjonene er alle lagene på plass i årets VM.

Det var en ulidelig spennende avslutning på mesterskapet i åpen klasse i fjor. Norge og Israel vekslet på å være i ledelsen gjennom siste runde. Du kan lese mer om hvor jevnt det faktisk var og gjenoppleve spenninga i blogginnlegget Tilbakeblikk på innspurten.

At slemspillene kan avgjøre mye i løpet av enkeltkamper og mesterskap har flere av oss erfart. Her kan du lese om et spill der både damene og veteranene demonstrerte at slemteknikken var i orden. Ville du og din makker også funnet veien til toppkontrakten?

I løpet av lørdagen vil jeg komme med siste nytt fra Wuhan og samtidig presentere mine forhånstips. Følg med!


Norges lag i åpen klasse etter å ha sikret EM-gullet i 2018: Fra venstre Vennerød (NPC), Bjertnes (coach), Aa, Livgård, Kvangraven, Tundal, Lindqvist og Brogeland.


Damelaget anno 2018: Fra venstre Heskje, Fuglestad, Harding, Røren (NPC), Grude, Øigarden og Vist.


Veteranlaget anno 2018: Fra venstre Marstrander, T. Bakke, T. Stabell, C. Bakke (NPC), H. Mæsel, L. Stabell og R. Mæsel.

PS! I morgen håper vi å kunne presentere ferske bilder av våre tre VM-lag.