Avansert søk


Simultanturneringa: Odd og Erna på en flott 4. plass

Svend og Anne Karin fulgte opp med en fin 15. plass mens Einar og Hilde kom på 25. plass. Ytterligere et par inne blant de 50 beste nemlig Roger og Vibeke på 39.

Klikk på denne lenken for å finne ut hvor dere endte på sammenlagtlista. Det er nødvendigvis ikke endelige resultater før i morgen. 407 deltakende par

Nye sjanser for oss er simultanturneringen tirsdag 29. oktober, men først er det Horten som gjelder de to neste spillekveldene. Førstkommende tirsdag på Sande før avslutningsomgangen med premieutdeling er i Horten 22. oktober.  Spillestarten begge gangene er kl 18.30.

Barometerturnering

 Mandag 14. Oktober starter barometerturneringen over 3 kvelder. Vi spiller 3 enkeltkvelder slik at det er fullt mulig å stille en eller to kvelder om man er forhindret til å stille på alle tre.

Vi spiller de samme spillene som Orkdal BK hver mandag og jeg har for moro laget en felles resultatliste fra siste klubbkveld. Pallen ble kledt med Orkdalspillere på denne "minisimultanturneringen". Etter som den ene klubben spilte 5 bords og den andre spilte 4 bords med oversitt i begge klubbene blir middelscoren forskjellig så lista er sortert på prosentscore. Spill 28 er ikke med da Orkdal ikke spilte dette spillet.

Hele lista finner du ved å trykke "les mer"

Ny nyhetsartikkel

Fallang- Holden tilbake på topp i kveld, mens John Ivar og Svein tok en klar sammenlagtseier. Gratulerer!

Simultanbridge

Hei alle sammen. Da har jeg meldt på Overhalla Bk til Simultanbridge, mandag 04.11.19. Det blir en helt ordinær klubbkveld for vår del, uten store forandringer. Dere kan lese mere om Simultanbridge her: http://bridge.no/Turneringer/Simultanturneringer Blir spennende å prøve å måle oss opp mot andre klubber på landsbasis. Erik G.

"TA NÅN STIKK SÅ FORSVINN DET NÅN STIKK"


Dagens to spill er ikke av typen hvor kontrakten kan spilles hjem hvis det spilles teknisk godt, eller korrekt om du vil. Det er nemlig kontrakter som egentlig bør gå bet. Bridgens daglige liv er imidlertid full av spill som det burde blitt bet i, men kontrakter fyker hjem likevel.

Når det skjer, er andre spillere kjappe til å si: «Huff så heldig han/hun flakskallen/flakskjerringa er, de tok beita mot meg".

Ja, det kan virke som noen har mer flaks enn andre. Jeg kunne ha nevnt et par norske toppspillere,  som andre mener har så mye flaks. Sannheten er imidlertid at noen spillere er flinkere i spilleføringen til å skjule hva slags kort de egentlig sitter med, eller dra nytte av de vanskeligheten motspillerne kan få hvis det spilles på en lur måte. Så når det ofte er de samme spillerne som får til slike «flaks-spill» er det ikke nødvendigvis alltid flaks.

Overskriften sikter til et godt gammelt «ordtak» når det gjelder å spille grandkontrakter. "Ta nån stikk så forsvinn det nån stikk" (trøndersk; for de uinnvidde, nån betyr noen...)

Det er et godt tips! Alle vet hvor forferdelig vanskelig det er å spille motspill når man må gjøre en rekke avkast på spilleførers farge.

Her er et spill fra en turnering i forrige uke: 

Du har åpnet med 1 grand (15-17), kanskje feil, kanskje riktig. Det er ikke teoretisk feil å åpne med 1 ruter heller, men jeg tror å få vist styrken er helt ok med såpass bra dobbeltoner.

Din makker meldte vel feil da han brukte Stayman og sa 2 grand neste gang. Det mangler litt for det, og da åpneren har nok til å ta imot invitten som jo 2 grand er i den sekvensen, endte det i en for hard 3 grand. Men det er ikke over før det er over! Vest spiller litt overraskende ut ruter 8 som du vinner, og øst kaster spar 7. Det er klart at med spar ut ville denne kontrakten vært håpløs, men det er ikke så veldig stor sjanse for ni stikk etter ruter ut heller. Du har kun 1+1+5+0 = 7 stikk fra topp. Hvor kan det hentes to ekstra stikk? Det er en sjanse i hjerter, men da må øst ha K-J tredje. Da kan to ekstra stikk godspilles i den fargen ved å spille liten mot damen. Om det sitter så gunstig og øst tar for kongen vil senere knekten falle og du får stikk for både hjerterdamen og tieren. Legger han liten vinner du med damen og dukker en hjerter til hans knekt, og senere faller kongen slik at tieren blir det niende stikk. Men det forutsetter altså spesifikt K-J-x hos øst. Hvis vest har K-J-x går ikke dette. Liten til damen vinnes av vests konge. Senere kan du ta finesse med tieren, men øst tviholder nå på den fjerde hjerteren så du får kun to hjerterstikk for esset og tieren. Kan øst ha K-J-x? Det er mulig, men er det sannsynlig etter ruter ut? Ville ikke vest ha spilte ut hjerter om han hadde fire små i den fargen? Vel, det vet du ikke sikkert, men hvorfor spilte han ut fra en svak minorfarge hvis han har fire hjerter? Riktignok meldte nord Stayman, men utspilleren vet jo ikke at nord har fire hjerter for det. Det ser veldig ut som om vest har «litt her og litt der» og ingen farge han egentlig har lyst til å spille fra. Jeg tror det er en dårlig sjanse det med den gunstige hjertersitsen og tror å ta i bruk det gamle trikset «ta nån stikk så forsvinn det nån» stikk gir bedre muligheter. Slik så hele spillet ut:

Ruterstikkene ble tatt med dsamme, og øst kom tidlig i trøbbel. Det er ikke lett for han, men han syndet for så vidt mot en viktig regel da han etter hvert ga opp en hjerter ved å kaste syveren. Regelen jeg sikter å holde like mange kort i en farge som du ser spillefører rår over.

Her var østs fjerde hjerter en stopper samme hvordan spillefører angriper fargen. Og om spillefører i andre stikk spiller hjerter til damen og vests konge blir det litt lettere for øst å se at den fargen må han tviholde på for ikke å gi spilefører stikk for hjerter 3 (eller 2).

Etter at øst hadde kastet en hjerter var det imidlertid i orden ved å spille hjerter dame. Vest dekket med kongen, og siden det ikke lenger er noe inntak hos nord må vest foræres det stikket. Samme hva han så spiller blir det utgang til notering. Om han skifter til kløver kan de ta tre stikk der (liten til kongen og knekten tilbake, men det blir bare tre stikk på dem i den fargen), men ikke mer enn tre. Om vest skifter til spar konge vinner syd og spiller hjerter til tieren. Så hjerter ess som tar ut resten av hjerteren fra motparten, og hjerter 3 (eller 2) gir det niende stikket. Det imidlertid ikke alltid riktig å følge det nevnte tipset, spesielt ikke hvis det er ikke dreier seg om en lang farge. Her er et spill fra samme turnering, igjen 3NT hvor motspillerne har beten. Her var det viktig at spillefører tenkte annerledes enn i det forrige spillet:

Etter 2 grand i åpning fra vest (20-21) er det ikke veldig ofte riktig å bruke Stayman med slike kort som øst har her. En vanlig strategi blant toppspillere er å gå for grandkontrakt som svarer til grandåpninger med 4333 fordeling. Det er sjelden noe ekstra i trumfkontrakt (ingen stjeleverdi hos svarhånden), selv om det i teorien kan være det. Av og til er det lettere å skrape sammen til ni stikk i den typen spill enn å vinne ti stikk i trumfkontrakt med to jevne hender. Hvis det går 2NT-3NT er sjansen størst for å vinne denne utgangen. Nord spiller ut kløver dame. Hvordan spiller du? Er dette et tilfelle hvor «ta nån stikk» osv. er tingen, dvs. innkassere sparstikkene?

 

Nei! Her må du for all del ikke "vise frem" hva du har!

Det er lett å se med alle kort åpne at N/S kan ta fire ruterstikk og hjerter ess. Men husk, det ser ikke motparten!

Det er opplagt at du må ha tak i hjerterstikkene for å komme til ni stikk og må forsøke å spille slik at det ikke blir for enkelt å finne ruterskiftet idet de er inne på hjerter ess. 

Du bør vinne med kløver ess selv om det er fristende å vinne med kongen for å ikke fortelle syd hvem som har esset (nord kan jo noen ganger ha AQJ på topp i fargen sin). Du bør imidlertid beholde kløver konge som sikkert inntak til den fjerde hjerteren og vinner derfor med esset.

Her blir det helt galt å ta sparstikkene først. Hvis du vinner med kløver ess og tar sparstikkene før du spiller hjerter konge har du fortalt alt for mye til motparten! Syd kommer inn på hjerter ess etter fire sparstikk er tatt fulgt av hjerter konge. Da bør motspilleren klare å tenke slik:

Spillefører har allerede vist 9 HP i spar, 5 HP i hjerter og 4 HP i kløver, totalt 18. Han kan kanskje ha ruter ess også, men det blir 22 HP totalt. Og har vest mot formodning ruter ess så står jo kontrakten uansett.

Det er mye mer sannsynlig at spillefører ikke har det kortet så skift til ruter er egentlig temmelig opplagt, med bet som resultat. 

Hvis derimot spillefører er flinkere til "¨skjule korta sine" vinner han kløverutspillet og spiller hjerter med det samme. Syd vinner med esset, men nå vet han ikke noe om de ni poengene den skjulte hånden (vest) har i spar! I den situasjonen kan godt fortsettelse i kløver være riktig fra syd. Kanskje finner han ruterskiftet, men da har i alle falle gjort alt du kan for at han ikke skal finne det! Og gjør han ikke det og hjerterfargen som her viser seg å gi tre stikk har du dine ni stikk (4+3+0+2). 

SIMULTANTURNERING 8. OKTOBER 2019 PÅ NESBYEN - OVERLEGEN SEIER TIL KIRKEBØEN/HØLTO

Nesbyen BK arrangerte simultanturnering den 8. oktober 2019 og Ola Magne og Eirik Eskild vant suverent med 71,7%.

På landsbasis var det med hele 407 par og de kom på en flott 3. plass med 68,2%. Da  fikk de hele 330 klubbpoeng på samme kvelden!  Dette medførte også at vi kan gratulere Eirik Eskild med ruternåls grad!

Gratulasjoner  til Ola Magne og Eirik Eskild!

Lindstrøm-Brekka vant Nærbøgiganten


Samtidig med Larvik sin jubileumsturnering i helgen gikk Nærbøgiganten av stabelen i Rogaland. Det deltok 33 par, og Mona Lindstrøm-Geir Brekka gikk til topps.

Hele resultatlisten, spillstensiler med resultat på enkeltspill osv. for denne turneringen finner du her.

I et av spillene i Nærbøgiganten fikk spillerne en påminnelse om at av og til har ikke de samlede antall honnørpoeng noen betydning i det hele tatt.

 

N/S har ikke mer enn 22 HP til sammen. Det er 3-4 poeng for lite til utgang skal man tro læreboka. Her står imidlertid slem i spar!

Det er av og til slik når en eller begge hender har voldsom fordeling, og det er tilpasning i en (eller to) farger.

6 spar er vel egentlig ikke noen opplagt slem, men det står tolv stikk med riktig spill. Det må imidlertid sitte snilt for å få tolv stikk, og det må spilles bra. I parturnering er det veldig viktig å få tak i ett eller flere overstikk selv om man er kun i utgang, og her er det mulig siden det sitter nokså snilt.

Med for eksempel hjerter ut mot 4 eller 6 spar vinnes med esset, så ruter ess med hjerteravkast. Det er ingen tapere om man ser kun på N/S sine kort, men ikke gjør den feilen å tro at dermed er det tretten stikk! Ofte gir ikke det å se på antall tapere det riktige bildet på hvor mange stikk det er. Noe må gjøres med potensielle taper, og du må ha stikk!

Kløverfargen må i dette tilfellet godspilles, og spillefører må ikke spille trumf. Hvis trumfen tas ut i to runder kan kun en kløver stjeles hos syd. Da må Ø/V få to kløverstikk senere før den femte kløveren blir godspilt som det ellevte stikket.

Riktig spill er å stjele tre kløver hos syd, eller stjele to. Det gir faktisk samme resultat. Stjeles tre kløver blir nords femte kløver godspilt, men da må det jo stjeles med to store trumf hos syd, og forsvaret får i så fall ett stikk i trumf. Hvis kun to kløver trumfes har forsvaret igjen en stor kløver (vests fjerde kløver). Da kan spillefører få tatt i trumfen med to store trumf og unngår trumftaper. Han/hun har nok trumf igjen til at det kan gis bort ett stikk i kløver før resten tas.

At det går å vinne tolv stikk selv etter en trumfrunde (to kløver trumfes og ett kløverstikk gis bort) betyr at det kan vinnes tolv stikk også om det spilles ut trumf.

Slem står altså, men det skal ikke mye skjev sits i spar eller kløver til før det er umulig å vinne mer enn ti eller elleve stikk.

Ett par tok toppen N/S for 6 spar med +980. Nest-topp gikk til et par som spilte 4 spar med tretten stikk. Det skjedde fordi øst spilte ut kløver mot 4 spar. Da gikk kongen på draget i første stikk over syds knekt, stukket med esset. Dermed behøvde spillefører kun å trumfe to kløver før fargen var godspilt (damen kom på da den andre kløverstjelingen ble tatt). En stor trumf var i behold hos syd, altså ble det ikke trumftaper heller, og nesten alle poengene for +510.

At det ga godt over 60% å spille 4 spar med tolv stikk viser hvor viktig det er å få med seg stikkene i parturnering. Å ramle ned på elleve stikk ga langt under middels.

Feltet ignorerte korrekt lærebokas "regel" om 25-26 poeng for utgang. Foruten det paret som var i slem var alle de andre N/S-parene i utgang med unntak av ett eneste par som stoppet i delkontrakt.