Avansert søk


USA: Knepent tap for Brogeland-Bakke


Det ble en meget jevn semifinale mellom ROSENTHAL (Brogeland-Bakke) og det amerikanske laget NICKELL i Soloway KO Teams. Lagene fulgte hverandre gjennom hele kampen, og ingen ga bort særlig mye. Etter at de var helt likt halvveis i kampen kom et sett nesten uten utslag.

En sjelden utscoring, ingen store svingspill og veldig tett bridge.

Det siste settet var ganske likt det tredje, men NICKELL fikk mot slutten et lite overtak og vant kampen med 18 IMP.

I finalen møter amerikanerne team BLASS som består av tre polakker, en av dem dog bosatt i USA (Pepsi) og de to nederlenderne Brink-Drijver som snart skal inn på Zimmermanns lag.

Vi tar med dette spillet hvor Christian Bakke havnet i en litt ekkel meldesituasjon:


Det luktet storeslem lang vei da Boye (vest) hadde til 4 hjerter i andre melderunde. Da Chrstian spurte med 4 grand fikk han dog et spesialsvar som denne gangen kanskje gjorde det vanskeligere enn om svaret hadde vært 5 spar, to KeyCards og trumf dame. Men jeg vet ikke sikkert hva avtalene deres for hoppet til 6 kløver er. BBO kommentatorene sa det viste to nøkkelkort og renons i kløver, men om Boye også viste trumf dame (hjerter) vet jeg ikke sikkert. Hva ville du meldt nå?

Det er avtalespørsmål hva et slikt hopp over 4 grand betyr. Jeg synes Christians 7 ruter er en praktisk og god melding uansett. Storeslem i 7 ruter godt kan stå selv om 7 hjerter er bet. En kommentator foreslo at 6 ruter over 6 kløver ville spørre om trumf dame, men kan ikke da vest muligens oppfatte 6 ruter som forslag til kontrakt?

Uansett så var dette litt spennende å følge, for på det tidspunktet lå lagene helt likt. Hvis det norske paret ikke meldte storeslem ville NICKELL ta den største ledelsen noen av dem hadde hatt siden tidlig i kampen. 7 ruter var ok, men ROSENTHAL tapte likevel 2 IMP på spillet da Ø/V hadde meldt 7 hjerter ved det andre bordet.

Det amerikanske høstmesterskapet (FALL NATIONALS) fortsetter hele helgen. Fra fredag og over tre dager spilles hovedturneringen RESINGER (Board-a-Match, BAM). Alle resultater, bulletiner osv. fra begivenhetene i San Francisco finner du her.

 

 

Årskontigen for 2020


Tid for årskontingent (2020) og evt. lisens.

Fint om dere som ikke ønsker å være medlem lenger gir beskjed om det, slik at vi kan oppdatere medlemsregisteret.

Hovedmedlemsskap kr. 500,-.

B-Medlemskap kr. 250,-.

Junior- og student kr. 250,-.

OBS Lisens kr. 550 - gjelder kun 1. og 2. div (ikke junior), samt NM Lag og NM Par.

Årskontingent kan betales enten til BAK sitt kontonummer eller med Vipps.

 NB!

Husk å skrive inn melding om at dette gjelder Årskontingent BAK.

Dersom dere betale for flere personer må dere oppgi navnene på de andre personene også.

Da sparer dere kasserer for mye ekstra-arbeid J

 

Kontonr. 9812 02 17976

 

Klubben har innført Vipps som betalingsmiddel på mandager. Dere kan også betale årskontingent med Vipps.

Når du er innlogget på Vipps trykk på "Betal" og søk opp "bergen akademiske bridgeklubb".

 

Frist 15.12.18

Re: Styrekalenderen

Svar til: Styrekalenderen

MESTERTREFF, onsdag


Onsdag deltok 113 par. Lars Boye Løvaas- Einar Småvatn (Grong BK/Overhalla BK) toppet med 68,97%.

Hele resultatlisten og spill-diagram samt resultat på enkeltspill finner du her.

På den siden linken til mestertreff for alle dager er finner du også link til kommentarene til spillene som ble laget på forhånd. Der er det analyser, men også antagelser (tipping) om hva som eventuelt kan skje pga. spillernes forskjellige vurderinger og valg.

Under spill-diagrammene på resultatsiden finner du computeranalysene, dvs. det angis hva som maksimalt kan oppnås i spillet i de forskjellige kontrakter, forutsatt at alle rundt bordet spiller perfekt. Det er dog med åpne kort og kan være et morsomt puslespill noen ganger for å finne ut for eks. hvordan kan han egentlig få fatt i så mange stikk der? osv. Så den analysen er sjelden hva som burde ha skjedd. Det er med alle kort åpne og tillater altså «spillerne/computerne» å gjøre ting som godt kan være helt mot oddsen fordi de vet sitsen. Derfor anbefales å ikke ta dette som noen du burde ha gjort. For eksempel om det står at 6 hjerter kan vinnes betyr ikke det at du og makker burde meldt det! Ofte kan den såkalte slemmen ha hårreisende dårlige sjanser, men kan vinnes fordi du får lov å se alle kortene og kanskje spille på en kanskje obskur måte.

I ett av spillene onsdag er den computeranalysen litt sånn.

 


//

Her er min forhåndskommentar:

Etter standard Stayman har vest med disse meldingene fortalt om fire-korts spar (ellers ville han ikke brukt Stayman), og øst ville flyttet til sparkontrakt hvis han hadde hatt 4-4 i majorfargene. Vel vitende om fire spar hos vest spiller syd likevel ut spar som stikkes hos vest. Det er naturlig å gå på kløveren med liten fra vest. Idet åtteren kommer på kan spillefører få veldig god uttelling om han satser på en såkalt intrafinesse, dvs. legge nieren som krever knekten og senere dra damen som ruller opp fargen idet tieren faller. Da får han hele tre kløverstikk siden kongen blir fisket opp og tieren faller. Men å spille slik er bare riktig om det sitter spesifikt 10-8 dobbel. At kongen sitter andre, tredje eller fjerde hos nord er mye bedre sjanse. Så hvis det spilles med oddsen legges kløver dame som syd stikker med kongen. Nå har forsvaret en stopper til i kløver, men bare en. Idet spillefører kommer inn igjen med mer spar fra syd (stor spar) spilles best kløver ess som feller tieren, og mer kløver presser ut knekten. Kløver 6 har blitt til ett stikk. Spillefører har da 3+4+1+2=10 stikk. Inne på det andre kløverstikket er fortsettelse med en tredje spar beste motspill, hvis ikke kan syd bli utsatt for en skvis i ruter-spar for det ellevte stikket. Det vil bli mange som havner på ett overstikk her, men noen vil sikkert få fatt i elleve, og andre vil bare få ni stikk. Det er heller ikke helt usannsynlig noen som har etablert ti stikk går for enda et overstikk ved å ta ruterfinessen idet syd har fått godspilt to sparstikk. De er selvsagt farlig spill, men det er en mulighet for å tråkke feil, så det kan muligens bli noen få spillere som går bet i 3 grand også siden dette jo er parturnering. N/S: -630

//

Merk at computeren (nederst til venstre i bildet) sier at her er det maksimale som kan vinnes +1440 i grand, altså 6 grand med tolv stikk!

Det er absurd, og ingen bør være i nærheten av å melde slem her fordi det er en slem med særdeles dårlige sjanser. På onsdag ga +660 for 3 grand med elleve stikk delt nest topp, kun slått av et par som fikk inn +1100 mot en doblet kontrakt N/S.

Slike analyser må altså tas med en klype salt. Men computeren har allitd rett, og her kan det vinnes tolv stikk - i teorien. Da må først den kløvervarianten som er nevnt i forhåndsomtalen finnes, en intrafinesse. Det er liten fra vest, og på åtteren fra nord legger øst nieren. Syd vinner med knekten, men pga. av at han har kun 4-2 under den gjenværende honnøren (kongen) kan spillefører rulle opp fargen og få tre stikk ved neste gang å dra damen. Nords tier faller, og spillefører får ekstremt bra uttelling (tre kløverstikk). Den måten å spille fargen på er imidlertid mot oddsen da den forutsetter to spesifikke kort dobbel hos en bestemt spiller (10-8 hos nord) i stedet for en 50% sjanse at han har kongen.

Om spillefører skulle velge å spille på denne intrafinessen (noe som kanskje er mulig hvis man spiller mot en spiller på nords plass som spillefører vet alltid ville hoppet på med kongen om han hadde den) er det kun elleve toppstikk (3+4-1-3=11). Det må altså enda mer til. 

Om starten har vært så suksessrik for spillefører må han deretter plassere ruter konge bak for å få fatt i den teoretiske maksimalscoren. Etter å ha vunnet sparutspillet hos vest og rullet opp kløveren med intrafinessen tas alle stikkene i hjerter og kløver. Dette blir igjen for eksempel før det siste hjerterstikket fra øst tas:


På det hjerterstikket som nå følger er syd skviset. Enten må han gi opp sparholdet, eller gå ned på singel ruter konge som i så fall kan toppes ut.

Rotterace helt inn på oppløpet!

I tidligere tider oppstå rotterace i fengsler som en slags forlystelse for de innsatte. Det sa nok mye om hvilke forhold de innsatte i norske fengsler har hatt, og redaksjonen er av den formening at det er bra vi ikke har det slik i våre fengsler lenger. I engere kretser langs Oslofjorden er det visstnok (ifølge Wikipedia) noen som samles til rotterace som konkurranseform.

I bridge holder vi oss langt unna slike konkurranser for dyr (selv om hesteveddeløp nok er mer gjengs i bridge-miljøet). Allikevel ble det et realt "rotterace" i innspurten av årets klubbmesterskap for singel!

Geir og Svein har tidligere vært makkere, og har vel også noen titler sammen å vise til. Inn til de to siste spillene i klubbmesterskap lå Geir først og Svein som nummer to. Samlet skilte det kun 5p mellom dem, og skjebnen ville i tillegg til at de skulle møtes ved siste bord! Bedre dramaturgi kunne vi ikke ha fått. Svein satt i nord, mens Geir satt som vest. Første spill ved bordet var dette:

Spillet har flere interessante element, og toppkontrakten er 2 hjerter NS. Normalt åpner syd 1NT og med sine to ess i nord kan det være lett å invitere til utgang. Man risikerer derfor å komme ett hakk for høyt. Svein med sin makker klarte å finne beste kontrakt; 2 hj i syd, og når de også fikk med seg det niende stikket fikk de en fortjent delt topp på spillet. Dermed gikk Svein forbi med 3p og ledet før siste spill:

Geir i vest fikk sluttkontrakta 3NT på sin hånd. Svein hadde vært inne med en sperremelding i spar, og spilte ut spar. Geir stikker med esset på hånda. Når man ser alle korta er det opplagt, men det er alltid et valg hvordan man skal løse ruteren. Å toppe ut eller fiske opp dama er omtrent hipp-som-happ. Geir spiller ruterkongen og får ruter-9 fra syd. Ettersom nord hadde sperremeldt i spar var det antagelig med oddsen å tenke at syd hadde en ruter til. Dermed kom det ruter tilbake til ruter-esset, og 12 stikk på bok. Dette ga 8p til Geir på spillet, som dermed strøk forbi Svein med 3 lusne poeng like før målstreken.

Bridge er gøy!

Ny nyhetsartikkel

 Siste spillekveld blir man. 9. Desember 2019. Vi starter opp gjen den 6. Januar 2020

MP-treffet tirsdag

Jeg tror nok at jeg har misforstått at MP-treffet skulle være hancicapturnering år. Uansett så skal det arrangeres simultanturneringer i siste uke før Jul og da vil vi være med på tirsdagsutgaven 17. desember som samtidig er avslutningsomgangen i Adventscupen.

Lenke til de landsomfattende resultatene fra tirsdagsutgaven av MP-treffet finner du her. Ingen av våre par hevdet seg i toppen, men Trond og Helge ble best av våre med sin 53. plass av 409 deltakende par. Konnerud fikk med 2 av sine blant de 10 beste.

Her finner du kommentarene til spillene. De kan absolutt anbfefales. De ble også sendt ut sammen med resultatene på onsdag, men det er jo ikke alle av dere som har egen epostadresse. Jeg anbfelarer dere oh skaffe dere en slik. Trenger dere hjelp så kan sikkert noen av oss være behjelpelig med det.