Avansert søk


Handicap-simultan

Siste spelekveld dette året blei spelt måndag 16. desember. Handicap-simultan stod på programmet og best lokalt (scratch) gjekk det for Ole Magnar Nordvik - Ove Gåsdal med 63,4%. Med handicap var det Anne Merete Heggland - Marit Havelin som toppa, også dei med 63,4%.

Lokale resultat og spelstensilar

Resultat på landsbasis

Då blir det pause i klubbspelinga til over nyttår. Første spelekveld i 2020 blir måndag 6. januar. Men hugs juleturneringa vår laurdag 28. desember. Påmelding og info om den her:

Juleturnering 28. desember

Og til slutt: riktig god jul til alle!

5 juledags bridge

Eidskog BK arrangerer også i år 5 juledagsbridge på Magnor U-lokale med start klokken 11.00.
Påmelding frem til klokken 10.45
Eller ringe til Per Oskar Bergersen 48273580, eller Steinar Hjerpset 90575752
Startavgift 300,- pr spiller
1/4 premiering

Kvalifiseringen til KM lag

Kvalifiseringen er slutt, og det er klart hvilke 6 lag som skal kjempe om KM-tilttelen i Horten 14. mars!

Halvparten av finalelagene representerer Sandefjord Bridgeklubb.

Terminliste

 

Soon BK Høst 2024
Turneringsoversikt
   
Dato Turnering
27.aug Enkeltkveld
03.sep Enkeltkveld med Handicap
10.sep Enkeltkveld 
17.sep Høstturnering kveld 1 simultan
24.sep Høstturnering kveld 2
01.okt Høstturnering kveld 3
08.okt Høstturnering kveld 4
15.okt Høstturnering kveld 5
22.okt Enkeltkveld med Handicap
29.okt Enkeltkveld  simultan
05.nov Enkeltkveld med Handicap
12.nov Juleturnering kveld 1
19.nov Juleturnering kveld 2  simultan
26.nov Juleturnering kveld 3
03.des Juleturnering kveld 4
10.des Juleturnering kveld 5 og avslutning med makkertrekning
17.des Enkeltkveld med handicapberegning

 

Daniel og Trond Are vann 2.Kveld av Julaturneringa 16.12.19!

 Med Handicap vann Astrid og Anne Marie!

Dei 4 beste i Julaturneringa samanlagt :

Gustav og John              112,56%    

Elin og Anne                   108,22%         

Jens Erik og Asbjørn       108,06%           

Astrid og Anne Marie       107,51%        GOD JUL! 

 

Juleturnering 2019- 6te av 6

Stort fremmøte for å avgjøre Juleturneringen 2020!  

22 par spilte 27 spill monrad og vinnerene av 6te og siste runde av Juleturneringen ble Trond og Svein med Rolf og Roald på andre, Tom Anders og Karl på tredje. Gratulerer!

Og sammenlagtvinnerene med de 4 beste av 6 resultater ble:

  1. Førsteplass Jorun og Øystein      
  2. Andreplass  Jan                                                                 
  3. Tredjeplass  Roald og Rolf                                                       GRATULERER! 
Trykk på les mer ... nedenfor for resultatliste (bmrk lista har blitt endret fra første versjon)

Medlemsregistrering 2020

 
Dato for oppdatering av klubbens medlemsregister er 31.12.2019, og klubben blir fakturert NBF kontingent for medlemmer som er registrert denne dato.Vi har flere medlemmer som har annen hovedklubb . NBFs Kontingent betales kun en gang - via hovedklubben, men man betaler kretskontingent til alle kretser man er medlem av. Standard medlemskontingent i Skien BK er kr 320 og kr 100 for juniorer. Vi krever ikke kontingent for medlemmer som har annen hovedklubb. Kontingenten blir innkrevd i januar / februar.

Taushet er gull! Eller...?


Er taushet gull I bridge?

Med andre ord: er det lurt å passe ofte for ikke å avsløre så mye?

I moderne bridge er det ikke mange som mener det. Å melde aktivt er den populære stilen. Det er imidlertid en grense for hvor aktiv man bør være. En altfor aggressiv meldestil kan faktisk gjøre at makkerparet blir passivt! Det er fordi makkeren til han som melder ofte blir litt redd for å følge opp, han tør ikke aksjonere fordi han har blitt vant med, og derfor er redd for at makkeren har meldt med kort som bare er tullkort. Dermed kan det hende makkeren til han som melder hele tida ikke aksjonerer når han burde gjøre det.

Det må være en slags balanse i dette. Samtidig som det ikke kan være helt ville tilstander må man passe seg for å bli for passiv også. Det er ingenting som er lettere enn å spille mot makkerpar som sier pass hele tiden!

Det kan ikke være en enorm forskjell på de beste kortene du har for en melding, og de dårligste. Det er en god ting å diskutere slikt i makkerskapet så begge vet sånn noenlunde hva de kan forvente.

Hvor lite kan vi melde inn med på ett-trinnet? I sonen? I ugunstig? I gunstig sone.

Og: hvor mye må vi ha for å melde inn på to-trinnet?

Hva er det beste og det dårligste vi kan ha for en sperremelding på forskjellige trinn og i forskjellige soneforhold?

Vi skal se på et spill fra en lagkamp forleden hvor en eventuell innmelding fikk avgjørende betydning for utfallet på spillet. I dette tilfellet var det ikke makkeren til innmelder som ble påvirket av innmeldingen, men spillefører.


Som øst havner du i 6 hjerter uten motmeldinger. Du får spar dame i utspill. Hvordan spiller du?

Det er fare for en spartaper og en rutertaper. En åpenbar sjanse er å spille på ruter konge hos nord.

Etter å ha vunnet sparutspillet trumfes ut i det nødvendige antall runder, så liten ruter fra vest mot damen. Om nord har ruter konge må han ta for den, hvis ikke blir det ikke ruterstikk til forsvaret. Og idet nord vinner med ruter konge (om det kortet sitter der) kan øst legge liten. Ruter dame står og kan innkasseres så snart spillefører kommer inn igjen, og vests ruter ess gir senere avkast for en spar.

Dette er en 50% sjanse som nok er beste sjanse i dette spillet. Det er imidlertid en annen plan som kan friste. Etter å ha tatt ut motpartens trumf (den satt 2-2) innkasseres kløverstikkene. Så den andre sparhonnøren fulgt av mer spar. Hvis den som kommer inn i tredje runde spar har ruter konge må han spille unna det kortet til østs dame, eller han må spille en sort farge til dobbeltrenons som stjeles hos vest med avkast av en ruter hos øst.

Det innspillet kan dog ofte forpurres. Hvis spar sitter 4-3 kan normalt forsvaret sørge for at den som IKKE har ruter konge vinner sparstikket og spiller ruter som sikrer dem ett stikk i fargen. Og om syd har for eksempel QJ109 i spar og MÅ vinne tredje spar blir det likevel bet om nord har ruter konge, og sitter det slik vil den enkle spilleplanene med ruter mot damen gi vunnet slem.

Slik satt det i den nevnte lagkampen:


Ved det ene bordet gikk øst bet etter at Ø/V hadde meldt seg opp i 6 hjerter uten en lyd fra N/S.

Ved det andre bordet meldte syd inn 1 spar over østs 1 hjerter før Ø/V etter hvert klatret til 6 hjerter. Begge steder kom spar dame ut. Han som hadde hørt innmelding 1 spar fra syd hadde nokså lett spill fordi han kjente igjen dette eliminasjon og innspill-mønsteret. Han visste syd (nesten) alltid har fem, eller seks spar. Dessuten er det så lite honnører ute at syd også (nesten) alltid vil ha ruter konge for sin innmelding i sonen.

Dermed var det bare å vinne sparutspillet, ta ut forsvarets trumf, innkassere kløverstikkene og spille den andre sparhonnøren fulgt av mer spar i denne situasjonen:


Det spilles spar. Syd må vinne det sikket og deretter blir han nødt til å spille unna ruter konge, eller spille spar til dobbeltrenons som trumfes hos vest med ruteravkast høs øst.

Slemsvingen i faresonen ble altså egentlig ikke avgjort av de to på østs plass, men av syds valg i meldingene ved de to bordene.

(Ps. Denne artikkelen er ikke ment for å si at det er feil å melde inn med dette. Utfallet det fikk i dette spillet beviser ikke særlig mye…)

God jul og godt nyttår!

  Vi takker for året vi har bak oss - og møtes igjen 6. januar. Terminlisten for våren er fastlagt - se denne

Styret