Avansert søk


KM Lag utsettes til høsten

KM Lag, som skulle blitt spilt i helgen, er utsatt for å redusere spredning av Korona-viruset. Forhåpentligvis vil det la seg gjøre å gjennomføre arrangementet til høsten.

Neppe bridge før til høsten.

 Seilforeningen pusser opp og viruset ser ut til å sette en stopper for klubbkveldene våre i tiden fremover. Vi opplyser når vi vet mer.

LBK INNSTILLER ALL BRIDGESPILLING MED ØYEBLIKKELIG VIRKNING

Lørenskog Bridgeklubb innstiller all bridgespilling fram til påske.  


Første mulige spilledag blir 20. april.  Info vil bli sendt/lagt ut når vi har noe nytt å melde om, og uansett like over påske.

Vi håper dere alle holder dere friske og unngår smitte og at vi alle har gleden av å møtes ved bridgebordet om ikke så lenge!

Styret

Pause i spilling til vi får klarsignal

Etter anbefalinger fra myndigheter og forbund vil klubben ta en pause fra klubbspilling. Vi vil først starte opp da videregående starter opp og grensen for avstand mellom folk tillater det.

Suksess med bridge på nett gir penger til rekruttering!

En god gruppe med engasjerte bridgespillere i Østerdal arrangerer nå bridge for kretsens medlemmer tre kvelder i uka. Denne uka har vi hatt 96 påmeldinger fordelt på disse kveldene. Av spilleravgifta på 30,- går 10 av dem til rekruttarbeid i kretsen. Det betyr at vi denne uka faktisk har tjent inn 960,- til rekruttarbeid. Selv om penger ikke gir rekruttering, så er det ihvertfall et godt bidrag!

I går kveld var våre egne helter, Odd Harald og Geir, seierherrer. Engerdal BK bidrar dessuten godt på deltakersida med flere par hver kveld.

Dette spillet var det typisk å gå bet i i går, men hadde vi spilt IMP-over-feltet ville kanskje noen funnet en safe-variant?

Det var normalt å spille 4 sp på disse kortene, fra vest sin hånd. Når bordet kommer ned vil vel de fleste se veien til minst 11 stikk, noe avhengig av utspillet. Men, den skjeve sitsen i begge majorene førte til at de fleste gikk én bet istedet!

Hjerter ut er det "verste" her, og det er ikke unaturlig å håpe den sitter 3-2 imot, og at ting løser seg fint på den måten. Men når sparen og hjerteren sitter som den gjør rekker man ikke både å ta ut trumfen OG godspille hjerteren. Dermed blir det bet.

Jeg ga bort kontrakta, men heldigvis så ikke spillefører den vinnende varianten. Jeg spilte to ganger ruter ut, og vred hjerter. Nå kan spillefører vinne i bordet, ta ruter-dame med hjerteravkast, spille hjerter til stjeling og spille fire ganger spar. Når han da sørger for å være inne i bordet i siste stikk kan han innkassere resten av hjerterne - og er hjemme.

Men i lag-scoring er det om og gjort å sikre kontrakta. La oss si du får hjerter ut fra nord, hvordan spiller du videre?

 

 

Løsningen er å spille LITEN hjerter i andre stikk!

La oss si nord vinner over håndas 6'er med sin hjerter-9. Hvis han nå fortsetter hjerter kan gjerne syd trumfe, men nå kan spillefører trumfe over. Da rekker han å trumfe en kløver, og så ta ut trumfen i tre nye runder (syd har allerede brukt opp én). Inne i bordet på den tredje trumfrunden kan spillefører ta for seg den godspilte hjerteren for hjemgang.

Den var litt snedig, var den ikke?

 

Avlyste klubbkvelder

Koronafeberen trumfer bridgefeberen i denne prekære situasjonen.
I tråd med NBF sine anbefalinger og Helse- og omsorgsdepartementets pålegg blir derfor klubbkveldene fram til påske avlyst

DAGENS SPILL 4.4. (m/video)


I dag får du presentert to spill i en videohilsen fra lock down i Auckland, New Zealand.

Spillene som er fra en kamp mellom Australia og New Zealand på BBO denne uken, og begge spillene burde nok vært utført bedre. Men i det ene spillet fikk vi alle fall et gunstig og spektakulært resultat.

Jeg har derfor kalt videoen "DÅRLIG SPELL, MEN LIKEVEL" (19 min)

Her er link til bridgevideoen:

 

 

(Tittelen er hentet fra en fotballsang av Åge Alexandersen, og den kan du høre her)

KLUBBSPILLING PÅ TIRSDAGENE

Vi fortsetter med tirsdager på klubbspillngne våre.

De som har gitt tilbakemelding mener alle at vi må holde på tirsdagene til vår spilling.

Det er blitt mange gratis Norske turneringer på BBO nå som dere kan spille i.

En heter HYGGEBRIDGE som starter kl 10.00 på formidagene og som er meget koselig og spille.

Da sees vi på Tirsdag kl 18.30 til ny hyggelig bridge.

SJ