Avansert søk


Spilling i påsken på BBO

NBF Buskerud sine turneringer

Mandag 06.04 18.00      Handicap 24 HC-lista teller i Påskecup

Tirsdag   07.04 18.00      Flesberg 24

Onsdag   08.04 18.00     Skotselv 24 IMP

Fredag     10.04 13.00     Langfredag 42 Kretspoeng. 30 kr.

Søndag     12.04 13.00    Singel 20 2 spill / runde

Mandag    13.04 17.00   Lynbridge 27 5 min/spill. Ingen justering.

ndag starter vi tidlig så man kan rekke NBFs turneringer etterpå.

NBF arrangere turneringer hver fredag og lørdag kl 1830 og søndager kl 16:00. De har også turnering skjærtorsdag kl 18:30.

Her>>>  finner du informasjon om hvordan du kommer igang med å bruke BBO. 

Og her>>> er NBF Buskeruds siste nyhetsbrev.

Gode muligheter til å spille bridge på nettet

Mange kjenner nok på abstinensene for ikke å få drevet med favorittthobbyen. Men fortvil ikke, det er nok av muligheter på nettet.
Brigdgebase Onine (www.bridgebase.com )populært kalt BBO
Her kan man når som helst gå inn og spille med og mot spillere fra hele verden. Men det arrangeres også norske turneringer her:
NBF arrangerer turneringer fredager lørdager og søndager på bbo. Forbundet har også laget en veldig fin brukerveiledning til hvordan man melder seg på turneringer og hvordan man opptrer på BBO generelt, sjekk ut denne linken: www.bridge.no/Turneringer/Nyheter/NBF-avholder-BBO-turneringer-i-helgene-oppdatert

For de som ikke har vært på BBO før er det enkelt å registrere seg , gå på denne linken og klikk på "Become a Member" www.bridgebase.com/v3/
 

FUNBRIDGE

En annen mulighet for å spille er å laste ned appen Funbridge, her spiller du bare mot roboter på ditt bord, så du kan spille i ditt eget tempo, men du kan utfordre andre spillere til duell og delta i turneringer.
Ved første gangs registrering får men et visst antall spill gratis, men etter hvert må man betale, enten for et visst antall spill, eller en sum pr. måned.

Klubbkvelder på BBO (internett) i regi av Larvik BK

Vi kom i en krevende situasjon med koronaviruset, og all stedlig bridgeaktivitet ble avlyst. Vi ønsker nå å tilby medlemmene et alternativt spilletilbud, og arrangerer klubbkvelder på BBO (internett) både tirsdager og torsdager fra og med tirsdag 17. mars og så lenge denne situasjonen vedvarer.

Her finner dere litt informasjon om opplegget, og det er viktig at dere gir oss tilbakemelding så raskt som mulig. Du forplikter deg ikke til å delta, men vi må ha oversikt over alle som kan/ønsker å delta på forhånd. Turneringene er ikke åpne for «hvem som helst», kun de som er registrert på vår liste.

Uten disse spillekveldene vil både klubben og NBF gå trange tider i møte økonomisk. Vi har løpende utgifter til blant annet husleie, og denne er den samme uansett hvor mye vi bruker lokalet. Dette er grunnen til at vi har spilleavgift på BBO-turneringene, men vi reduserer til kr. 50,- pr kveld.

Opplæring og hjelp til å opprette profil/brukerkonto på BBO bistår vi selvfølgelig med. Se vedlegg for mer info. NBF jobber med brukerveiledninger. Disse vil være ferdige senest mandag formiddag, men vi bistår fram til da (og selvfølgelig etterpå også).

Dersom andre klubber i Vestfold ønsker å være med på vårt arrangement, er de hjertelig velkomne på samme vilkår som våre medlemmer.

Håper dette er et tilbud som faller i smak hos medlemmene, og tilfredsstiller behovet for bridgespilling framover.

Spill bridge på BBO

Spilling på Bridge Base Online (BBO) er et godt alternativ de nærmeste ukene når vi må holde oss hjemme og ikke kan møtes for å spille bridge. På BBO kan du spille bridge med robot eller andre, se på bridge og lære bridge. Du kan spille på bord med venner og spille korte eller lengre turneringer. 

Trondheim Ungdomsbridgeklubb kommer til å sette opp turneringer og mange turneringer er åpen for oss å delta på som andre arrangerer (se terminliste). 

Slik lager du deg en BBO-bruker: Klikk på "Les mer..."  under bildet

Nittedal Bridgeklubb starter opp med faste lavterskel spillekvelder på internett (BBO) hver tirsdag.

Turneringene arrangeres av Nittedal Bridgeklubb på www.bridgebase.com/ hver tirsdag fremover så lenge Korona-situasjonen forhindrer oss fra å møtes i våre faste spillelokaler. Det er ingen aldersgrense for å være med på våre bridgeturneringer.

Les mer i saken ved å trykke på "Artikkelen" til høyre.

Ny nyhetsartikkel

                                      Drammen arb.Bk 

Hei alle sammen da blir det ikke noe bridge før høstssesongen 2020

Ha en riktig god sommer håper vi sees til høsten

 

       

DAGENS SPILL 5.4.20


MELDEPRØVE

Dette spillet er først og fremst en meldeprøve du kan prøve deg på, men en bra konvensjon beskrives også. Dessuten kan du vurdere hvor god slem det eventuelt er i dette tilfellet, og ta stilling til utspillsprøven vest fikk ved det ene bordet. Det er lett å være kategorisk når det gjelder utspill hvis man er tilskuer og ser alle kortene. Ved bordet er det ikke så lett…

Forskjellige system fører til forskjellige meldesekvenser. Er man i slemsonen kan det gå på ulike måter, og den endelige avgjørelsen – slem eller stoppe i utgang – blir tatt med grunnlag i hva slags informasjon som er formidlet. Hvis ikke systemet, eller valg av meldinger gir så god informasjon blir det mer gjetting. Det kan selvsagt gå bra likevel, både om man er optimistisk og «gambler» slem og hvis det sikre tas, det stoppes i utgang.

Hvordan ville du og din favorittmakker meldt disse kortene som er hentet fra den tidligere nevnte kampen mellom Australia og New Zealand denne uken?

Ved vårt bord startet det australske paret med at syd sa 1 kløver – Presisjon – minst 16 poeng. Nord sa 2 ruter som var et spesialsvar og viste balansert, positiv hånd (8+HP). Slike varianter i systemet kan føre til at det blir annen spillefører enn ved det andre bordet, for eksempel her om det blir ruterkontrakt. Da får motsatt motspiller utspillet enn ved det andre bordet , og han kan tilfeldigvis ha kort som gjør at han treffer utspillet, eller bommer. Sånne tilfeldigheter kan gi svingspill og avgjøre både enkeltspill og kamper.

I dette tilfellet viste åpneren hjerterfargen, og de fant hjertertilpasningen. Da syd på et tidspunkt meldte 4 hjerter følte ikke nord at han hadde noe særlig ekstra og passet.

Er dette en bra slem?

Vel, det er i alle fall en brukbar 6 hjerter. Hvis hjerter konge er plassert hos øst er slem nedlegg, faktisk står ofte 7 hjerter da. Lilleslem har i teorien 50% sjanse (en finesse), men det er med spar ut. I praksis har sånne slemmer bedre sjanse enn femti-prosenteren finessen gir. Hvis ikke det kommer sparutspill har nemlig spillefører bedre tid. Selv om trumffinessen ryker vil det bli tolv stikk fordi en spar kan kastes på den fjerde ruteren senere.

Ved vårt bord noterte spillefører +680 i 4 hjerter etter kløverutspill. Vi visste det kunne bli uavgjort spill, eller 1 IMP til dem (+650 etter spar ut), eller vi kunne enten vinne eller tape spillet med 13 IMP hvis det ble meldt slem ved det andre bordet. Så her kunne det bli et stort svingspill!

Våre lagkamerater spiller «standard», dvs. syd måtte velge mellom 1 hjerter og 2 kløver i åpning. Hva synes du om det?

Det er litt lite for 2 kløver som utgangskrav. 1 hjerter føles dog som en undermelding. Det går imdilertid sjelden pass rundt, men det kan bli vanskelig å få vist verdiene sine senere.

Syd åpnet med 2 kløver, og meldingene startet slik:

Meldingene så langt krever en forklaring. Etter standard-starten 2 kløver-2 ruter (avventende) sa syd 2 hjerter som i deres system er tvetydig. Det er konvensjonen «Kokish» hvor 2 hjerter enten er vanlig hjertermelding, eller en 25+HP grandhånd. Over 2 hjerter er 2 spar fra svarhånden nok en avventende melding for at åpneren skal kunne få vist hva han har. Fordelen med «Kokish» er at åpneren får vist sin råsterke grandhånd (25+, balansert) lavere enn om han må hoppe til 3 grand i andre runde. Hvis han nå over hvilemeldingen 2 spar sier 2NT viser det at han har den balanserte stålhånden, og svarhånden kan komfortabelt bruke Stayman (evt. Puppet Stayman) og overføringer. Hvis det i systemet må hoppes til 3 grand i andre melderunde med slike grandhender er det ikke så enkelt for svarhånden, 3 grand kan være riktig kontrakt, og da kan det bli feil å gå videre for å undersøke om majortilpasning.

Over svarhåndens 2 spar er alle andre meldinger enn 2NT naturlige og sier at han har hjerterfarge, minst femkorts farge (for eks. 3 kløver over 2 spar viser minst 5-4 i hjerter og kløver). Her meldte syd 3 hjerter og viste at han satt med lang hjerterfarge, nå minst sekskorts. Nord hadde bra kort og meldte 4 kløver som var kontrollmelding (første eller andre rundes kontroll) og lovte hjerterstøtte. Syds 4 ruter var også kontrollmelding. Hva ville du meldt nå med nords kort?

Nord er for sterk til å bare si 4 hjerter. Jeg synes Ashley Bach fant en god og beskrivende melding da han sa 5 kløver. Det lover nå A-K i kløver, han har jo kontrollmeldt fargen en gang allerede. Det viser at han er litt for sterk for bare 4 hjerter, men også at han ikke har noe annet å si. Altså benekter han sparkontroll, og han sier også (normalt) at han ikke har nok verdier til å ta kommandoen med 4 grand – Key Card Blackwood. Altså har nord vist omtrent akkurat hva han har med 5 kløver.

Etter dette havnet N/S i 6 hjerter.

UTSPILLET

Vest som skulle spille ut mot 6 hjerter ble den avgjørende spilleren i dette spillet. Han valgte kløver. Det var imidlertid feil, sparutspill beter slemmen.

Spillefører tapte kun ett stikk i trumf og hadde tid til å bli kvitt spartaperen på ruter. Laget vårt heldig denne gangen, 13 IMP inn i stedet for 13 ut hvis sparutspillet hadde blitt funnet, 26 IMP i sving.

Det er når man ser alle kortene lett å si noe sånt som at det var fantasiløst av vest å ikke spille spar ut. Men det er ikke så lett ved bordet. Idet nord benektet sparkontroll og syd likevel gikk på til slem så har han sparen dekket, det spørs bare hvor godt den er dekket.

Med nords spar J10x kunne godt sparutspill vært fatalt om for eksempel syd hadde hatt AKx i spar.

Jeg tror veldig mange ville satset på spar ut?

Vest visste at blindemann ville komme opp med A-K i kløver, så hvorfor spilte han kløver ut?

Kanskje fordi han så for seg noe sånt som AKJx i kløver hos nord og ville tegne et bilde av at han ikke hadde kløver dame, for etter disse meldingene er det vel mer normalt å spille ut spar eller trumf enn unna en dame i en farge alle vet det kommer opp A-K i hos blindemann?

Jeg tror utspilleren tenkte omtrent slik: Han vet han trolig kommer inn på hjerter konge i andre stikk (finesse) og kan spille mer kløver. Det setter press på spillefører om han har noe sånt som AKx – AQJxxx – AK – xx på hånden mot J10x - 10xx - xxx - AKJx eller lignende.

Vel, som så ofte før, hva som er riktig utspill er og blir nokså tilfeldig i mange spill.

Ps. Konvensjonen «Kokish 2hjerter», eller «Kokish Relay» etter 2 kløveråpning er oppfunnet av kanadieren Eric Kokish som er en god spiller, men enda mer kjent som skribent, teoretiker og coach (bla. i en årrekke coach for det amerikanske landslaget). De som er nysgjerrige på den konvensjonen kan lese mer om den her. Merk at i den versjonen som der er beskrevet brukes direkte 2NT over svaret 2 ruter som 25+, 2NT via 2 hjerter viser 22-23 HP. Andre bruker 2NT etter først å ha meldt tvetydig 2 hjerter som den sterkeste NT-hånden. Det blir mest et avtalespørsmål.

Bridgesesongen er avsluttet.

På grunn av råd og retningslinjer fra lokale og nasjonale myndigheter avslutter vi sesongen i OBK med umiddelbar virkning. 

Ha en best mulig vår og sommer, så satser vi på å starte opp igjen i november som vanlig. 

Ny nyhetsartikkel

                                                                                   VI I STYRET VIL ØNSKE DERE EN GOD PÅSKE

 

Dette blir en påske uten eggturnering og lite sosialt samvær. Men det er muligheter til å spille bridge på nett, ja faktisk kan du spille hver dag. Dere kan registrere dere på https://www.bridgebase.com/  Har dere spørsmål, kan du kontakte Iwona Larsen tlf 93677719,hun er veldig behjelplig.

Husk å ta vare på hverandre i disse koronatider, ta kontakt, men hold avstand. Vi ønsker dere alt godt og vi kommer tilbake med mer informasjon når situasjonen forandrer seg og nye rettningslinjer kommer fra NBF og Storting og regjering.

                         Hilsen Pål,  Hanne,  Arild og Øystein