Avansert søk


Er du nøyaktig nok?

En anonym granberging har ikke en gang rukket å bli ferdig med kveldens turnering før følgende spill er ferdig analysert for ham. Snakk om service!

Et nytt makkerskap for kvelden gjorde at vår kompis i syd har havnet i 4 spar, istedet for den mer spillbare 3NT:

Etter to ganger kløver ut skifter øst til liten hjerter som spillefører stikker med esset på hånda. Liten spar til 8'eren går bra, så han spiller seg tilbake med ruter til esset og gjentar finessa en gang til. Igjen treffer han godt, og følgende kort er igjen:

Spillefører har mistet to stikk og tåler bare ett til. Han spiller liten hjerter til kongen på hånda, og spiller av sine to stående kløver. Nå er det i prinsippet over da vest kan stjele og spillefører mangler overganger til å utnytte kløveren en gang til.

Her er det flere veier hjem til rom. Én som jeg tror vil fungere godt er denne: Du vinner tredje stikket med hjerter-ess og prøver sparkutten. Når denne går spiller du deg hjem på ruter-ess og tar enda en finesse. Når denne også står er det på tide å putte inn vest! Spill spar-knekt, og nå er vest ferdig. Han kan få et stikk nå, eller vente med det til det passer ham: Ett sparstikk er alt han vil få.

GRATULERER, BOYE!


Boye Brogeland har fått plass i EUROPEAN BRIDGE LEAUGE HALL OF FAME!

Hall of Fame for europeisk bridge ble startet i 2017. Geir Helgemo var en av de første som ble innlemmet. Når er det altså to nordmenn i den selebre gruppen spillere som har blitt funnet verdige en plass i Hall of Fame.

Boye og Geir har jo i flere tiår vært blant de mest dominerende spillerne i verden. De to har faktisk spilt sammen og, men ikke mye. I 1995 vant de sammen historiens første VM for juniorpar (da ble det norsk sølv også, til Charlsen-Erichsen).

I fortsettelsen av de to HALL OF FAME medlemmenes utrolige bridgekarrierer har de spilt med andre, men mye på samme landslag, for eksempel da Norge triumferte med gull i 2007 (VM) og 2008 (EM).

I forbindelse med Boyes innlemmelse i Hall of Fame nevnes naturlig nok også hans bidrag i den heroiske kampen mot juks i bridgen. Fra EBL sin webside sakses dette:

 

 

 

Online 14/4

Nok en uke i eksil på nett. Også denne gangen var det god stemning og stor spilleglede. Jeg fikk ingen henvendelser om annet enn at spillere mistet kontakten. Jeg setter pris på at folk er snille med hverandre på nettet. Særlig med tanke på at det nok blir noen uker til med denne formen for bridge. Denne gangen ble vi odde antall par. Uten et reservepar å sette inn hadde jeg ikke annet valg enn å endre til Mitchell like før start. Ulempen er at vi da spiller i to puljer. Fordelen er at ingen møtes flere ganger. Denne gangen ble det altså to vinnere.

DAGENS SPILL 15.4 (fra HJBK sin Påskecup)


Helgeland Juniorbridgeklubb (HJBK) arrangerte 1.påskedag PÅSKECUP på BBO. Det deltok 76 par som spilte 27 spill.

Vinnere ble Svein Gunnar Karlberg og Alexander Flakstad, Båsmo BK.

Her et spill fra påskecupen.

Makker passer, og nord åpner med 1 ruter. Hva blir din melding?

Noen vil melde inn 1 spar, andre bruker Michaels Cuebid, dvs. 2 ruter som viser minst 5-5 i major.

Begge deler er greit, men hvis man bruker Michaels med 6-5 og 5-6 hender er det best om man er så sterk at det sjette kortet i en farge kan bli vist med en melding til senere. Med ordinære Michaels-hender er det best å vise kortene tvert, så la makker ta avgjørelsene senere. Det er han som vet om vi har god tilpasning, eller ikke!

Fordelen med Michaels er at begge fargene blir vist med det samme, og det kan være fint om makker har tilpasning til den fargen du ikke viser umiddelbart hvis det meldes inn i sekskortsfargen. Hvis du melder inn 1 spar her ønsker du senere være med en gang til for også å vise hjerteren, spørsmålet blir bare hvor høyt tør du gjøre det.

Slike hender kan være veldig spillesterke om det finnes tilpasning. Da kan det stå massevis av stikk med få honnørpoeng til sammen. Men tofargede hender kan også være farlige om det ikke er særlig med trumftilpasning i noen av fargene.

Som så ofte med denne typen hender var det flere som ble for ivrige med disse kortene. Slik så hele spillet ut:

N/S kan vinne 3 grand siden Ø/V ikke kan ikke få fatt i mer enn fire majorstikk. N/S har også 5 ruter i kortene, der tapes til de to majoressene. Det er imidlertid kun ti toppstikk i ruterkontrakt hvis trumfen tas ut i tre runder, ni minorstikk og ett ekstra trumfstikk med en stjeling på syds hånd. Det er flere muligheter til å kunne vinne det ellevte, og en variant etter at øst har fått for spar ess er å presse ut østs spar dame mot trumf slik at spar 10 eller knekt gir stikk.

Både 5 ruter og 3 grand var populære kontrakter. Det var omtrent like mange som vant 5 ruter som gikk bet.

Vinnerparet fikk tak i ti stikk i grand, og det ga +15 av 37 oppnåelige.

Toppen Ø/V gikk til Jim-Thore Thoresen og Gisle Skjold fra Målselv BK som vant 2 spar doblet (+470). Det maksimale i sparkontrakt med beste motspill er åtte stikk. Det skal imidlertid ikke mye til før det blir færre stikk. Merk at begge majorkongene er singeltoner, og gjettes litt feil i majorfargene kan det bli nitrist både i spar- eller hjerterkontrakt, kanskje på et høyt trinn doblet. Det fikk noen Ø/V-par erfare.

Toppen N/S gikk til Steinar Svalstad-Carsten Gunnarstorp fra Bridgekameratene som noterte +1400 i motspill mot 4 hjerter doblet. Det er kun fire stikk til spillefører, og en annen spillefører fikk samme antall i 2 hjerter doblet (+800 til N/S). Mellom de to scorene var det ett N/S-par som noterte +1100 i motspill mot 4 hjerter.

Turneringar på Bridgebase online. BBO

 Slik situasjonen er i verda no for tida, prøver vi å arrangere turneringar på BBO. Denne vil vere open for alle, hovudsakleg spelarar frå fylket. Kva dag og tidspunkt vil vere avhengig av når andre klubbar arrangerer sine, og vi dermed ikkje konkurrerere med klubbar som vi i utgangspunktet samarbeider med. Onsdagar vi vere ein aktuell dag, ca kl 19.30 no framover.

Følg med på Facebooksida til Breim bridgeklubb for å få med deg kva som skjer

Resultat 14.04

GRATULERE til Ole Einar M og Svend Otto

De ledet fra første runde og vant en fult fortjent seier.

Name Score (%) Rank Prize
superleeds+svelomel 60.65 1  
lomen+frodeaus 56.48 2  
laring+turgunde 55.09 3  
veslekari+chrisapp 51.85 4  
polar20+jonhage 50.93 5  
hav+aisaroxxx 50.00 6  
Miastor+metkrog 49.54 7  
towei+stijo 49.07 8  
monadiana+Pipau 46.30 9  
ivar2020+gjerstad 30.09 10

FINNE IGJEN SPLLA.

Hvis de vil se på spilla som dere spilte går du inn på BBO og på høyre side hvor det står messages,people HISTORY og account.

 Klikk på History

Da kommer alle turneringene som du har spilt opp og du kan da se over spilla.

Veldig bra med 5 bord, håper alle kommer til tirsdag også så vi kan fortsette med minst 5 bord.

Minner også om kretsens turnering som er til TORSDAG KL 18.00.

SJ.

Ny nyhetsartikkel

Kretsturnering BBO
Torsdag 26.03.20  kl 18.00

Anne Berit har lag ut info på faceboksiden til bridge i Møre og Romsdal.

følg link info og påmelding.

 


 

logg inn på https://www.facebook.com/groups/119218794810102/?__cft__[0]=AZWPCpT4xdnKtSUTNXqC9NDf7o1ne7TXVxd3UXD16pnI750Hr6ntTmOgIo462zO9DqlQzNkcFjn0Zn5m6EE7p4sJEiMXWP68rgXZFXDj1HtNXS6Vv9pp087jJSCtLr64TCaUmDoH9Ku-Uga2u-D6d1zutHe_HYzpEQZQZbJNp9fSwA&__tn__=-UC%2CP-R

Bridgekvelden stengt på grunn av Coronaviruset.

Pga av restriksjonene i forbindelse med Coronaviruset,

må vi dessverre holde stengt inntil myndighetene

sier fra at vi kan starte opp igjen.

stor sannsynlighet blir at vi antagelig ikke

starter før til høsten.

skjer det noe før, skal jeg holde dere underrettet

her.

Kjell