Avansert søk


Korona - virus: Fortsatt stenging

BK Tempos styre har besluttet at det ikke spilles bridge på Borgfoss i tiden fram til 1. juni.

Bakgrunnen er følgende:

  • Det er ikke kommet nye føringer fra NBF om endretr aktivitetsnivå på klubb-basis.
  • Mange av de som spiller i BK Tempo er i såkalt risiko-sone og det er ikke ønskelig at klubbens medlemmer skal eksponeres for smitte på klubbkvelder.
  • Styret vil følge utviklingen og vil selvfølgelig revurdere beslutningen hvis situasjonen skulle endre seg i positiv retning.

Vi ber dere ta godt vare på dere selv og følge myndighetenes smittevernråd slik at vi snarest mulig kan møters og spille bridge igjen.

Det arrangeres bridge på BBO i regi av NBFi helgene og naboklubbene i Sarpsborg/Fredrikstad på tirsdager og torsdager. Det er mulig å delta på disse, se les mer....

Koronainformasjon

 

Situasjonen innen sporten vår som et resultat av koronaen er at vi avlyser alle spillekvelder fram til og med Påskecupen så får vi se på hvordan verdens og Norges helsetilstand er når påsken er over. Antar årsfesten som var planlagt den 6. juni også henger i en tynn tråd, men vi får bare se på utviklingen, jeg legger ved et bilde fra siste årsfest som vi får håpe vi får mange flere av for oss alle.

Jon Ivars forsøk på å få i gang en hadelandsturnering på BBO kan foreløpig ikke gjennomføres fordi BBO ikke har gitt ham tilgang. Det er mulig å delta via Buskerud Krets sitt tilbud der i tillegg til at det går an å lage et bord der selv og invitere venner til å delta. Jeg håper alle våre medlemmer er friske og virusfrie, hold humøret og optimismen oppe så møtes vi rundt et fysisk bridgebord når situasjonen tillater det.

 

Pause-bridge

Noen overskrifter kommer av seg selv. I gårkveldens Østerdals-turnering møtte vi Roar og Espen i første runde, og Espen kunne tidlig vise at han var i storform for kvelden! Det ble, for ordens skyld, spilt IMP-over-feltet:

Espen er i diagrammet plassert i syd, og åpner 1NT, noe som fører han til utgang. Jeg spiller ut liten spar fra vest. Espen vinner hjemme, og tar kløverkutten som taper. Ny spar går til esset, og tredje runde av fargen setter bordet inn. Nå kommer hjerterkutt med 9'eren og ny kutt, og resten av hjerterstikka. Jeg får avkast-problemer; særlig fordi vi spiller IMP og da jager man beta litt ekstra. Jeg må holde kløver-J, en godspilt og ruterkongen - og før siste hjerterstikket går er situasjonen denne:

Når hjerterdame går velger jeg å single ruterkongen. Espen kaster kløver i bordet. Så casher han hjem de to essene sine, først i kløver også i ruter. Dermed faller kongen under esset og ruterdama gir stikk til slutt. Kanskje ikke så magisk, men Espen visste at det var viktigere å sikre kontrakta enn å kjempe for overstikket. Og da endte han nettopp opp med overstikk.

Spillet etter briljerer han virkelig, i det jeg vil kalle en finfin spilleføring! Følg med når Espen svinger kortene i nok en 3NT:

Makkeren min hadde meldt spar på veien, men Espen vant meldingene med 3NT i syd. 4 hj var vanligere, men ofte bet. Derfor var Espen allerede i en gunstig posisjon.

Ut kom derfor liten spar, til 8'eren hos makker. Denne fikk makker for, og vred til ruter. Espen har vært utpå før og denger til med esset! Dermed har han foreløpig hindra et nytt gjennomspill i spar. Nå spiller Espen hjerter til bordet og kløverdame, som jeg vinner for så å spille min andre spar. Espen vinner med esset og spiller nå tre nye stikk med hjerter. Situasjonen blir denne:

Espen tar for sine to kløverstikk, og putter meg galant inn på den tredje. Dermed må jeg spille opp igjen ruter fra K9, og Espens Q gir ham kontrakta. Et lekkert innspill som ga gutten 9-10 IMP på veien videre.

Spilling på BBO

 I pausen fra klubbspilling har vi tenkt å arrangere turneringer på BBO fremover. Det vil bli mandager og tirsdager kl. 18.00.

De som vil spille må være registrert på forhånd, jeg har lagt inn en del men fint om dere sender meg en melding med brukernavn på facebook eller som en vanlig tekstmelding. Dette trengs bare å gjøres første gang. 

Hvis dere trenger hjelp for å lage en bruker eller litt hjelp til noe annet kan dere kontakte meg på tlf 47639525

Jarle

https://www.bridgebase.com/v3/  Velg competitive - free tournements - rull nedover til dere ser V.Gausdal. Åpnes to timer før spilling.

 

Sheriff-bridge

Geir er ikke ferdigspilt kveldens turnering før denne er dissekert ved desken. Geir er en av de gode hjelperne med å få Østerdals-turneringene til å rusle og gå - kjent for stødig oppfølging og rettferdig dømming. I kveldens turnering har han fri - men ble vel svett nok da han havna i en 6'er i følgende:

Geir og Odd Harald bruker 4 sp som esse-spørsmål når kløver (og ruter?) er avtalt trumf, derfor dette "uvanlige" spranget fra 4NT til 6 kl. Ut fra vest kommer liten kløver.

Med åpne kort ser vi at slemmen går hjem fordi spar-esset sitter foran. Men jeg er sikker på det kokte godt i "pappen" underveis. Selv om det i diagrammet ser tilforlatelig å lempe en spar mot esset bør man se etter ekstra muligheter for stikk. Her kan hjerter-10 fort vokse til det tolvte stikket. Men, overgangene er ikke helt enkle!

Geir tar ut trumfen i tre runder, og tar for hjerteress. Hvorfor han ikke prøver en hjerter til vet jeg ikke, men han skifter fot over til ruteress, med sparavkast, og spar - BOOM - mot kongen. Jeg er helt sikker på at det banka litt ekstra i brystkassa da, og at lettelsen var stor når sparkongen vant. Resten var bare is og brus med 12 stikk og hjemgang.

"Farlig spilt....." kommenterer makker tørt i chat'en.

Magikeren blir møtt av egne trylletriks!

Magikeren fra Sundet møtte i kveld Knut Arild og Jonny i nest siste runde. Knut Arild fant trylletrikset i motspill som selv magikeren lot seg lure av:

Odd Harald i syd spiller 4hj, og Jonny i vest spiller ut spar. Knut Arild i øst vinner med esset - og spiller opp igjen........ruter-knekten!

Magikeren tror selvfølgelig dette er singelton og går opp med esset. Dermed har motspillet ordna seg med et ekstra stikk, ofte lønnsomt i parturnering,

Flott motspill fra Knut Arild!

Jan-Erik er gått bort

Mangeårig medlem i Asker Bridgeklubb, Jan-Erik Eriksen, døde 3. april,  81 år gammel. Jan-Erik begynte å spille i klubben på 1970-tallet og var aktiv helt fram til 2015.

Han engasjerte seg i klubbens drift og har blant annet sittet i arrangementskomite, valgkomite og hedersmerkekomite. Han var materialforvalter i flere år og stilte alltid opp når utstyr skulle vedlikeholdes eller fornyes.

 

Jan-Erik kunne vise til flere gode resultater i klubbturneringer. Vi måtte være skjerpet når vi møttes. Samtidig var han blid og hyggelig ved bordet, og viste tydelig at han trivdes i klubben. Spesielt blid var han da han for noen år siden kom hjem etter en bridgetur til Gran Canaria. Og kunne fortelle at han, sammen med makker og venn, Sven Erik Andresen, hadde gått helt til topps i hovedturneringen!

 

Vi takker for innsatsen Jan-Erik har lagt ned for Asker BK, og for mange spennende og trivelige møter ved bridgebordet.

 

På vegne av styret i Asker BK, Olav Førde

 

Klubbkvelder på nett

Inntil videre vil Mo BK arrangere klubbkvelder på nett i samarbeid med Sømna.

Detaljer finner du på Sømna BK sin hjemmeside.

Klubbkveldene er åpne for alle på Helgeland og begynner kl 1800 på tirsdager. Vi spiller 27 spill og startkontingenten er kr 25.

Klubben legger ut for sine medlemmer og krever inn startkontingenten fra hvert enkelt medlem når denne unntakstilstanden er over.

Endringer kan komme.