Avansert søk


Resultat 21.04

Det ble 4 bord denne gangen, ikke galt det heller men vi ønsker 5 og håper alle stiller til tirsdag igjen.

Jeg spilte kretsens turnering om torsdag. Det var også en meget hyggelig turnering som jeg virkelig anbefaller.

Den starter kl 18.00 til torsdag.

RESULTAT.

Name Score (%) Rank Prize
Stijo+jensemande 58.02 1  
hav+aisaroxxx 57.41 2  
veslekari+chrisapp 54.94 3  
gjerstad+Towei 53.70 4  
jonhage+POLAR20 48.15 5  
lomen+frodeaus 47.53 6  
monadiana+Pipau 44.44 7  
Miastor+metkrog 35.80 8

Online 24/4

Som beskrevet i tidligere nyhetssak på denne siden (6. april, 2020), så blir det ikke lagt ut full resultatservice på våre hjemmesider når vi spiller Monrad på BBO.

I dag var det kun åtte bord. Kanskje vi bør være fornøyd med det på en dag der vi konkurrerte med årets hittil flotteste vær. Jeg syns det er litt ille å håpe på dårlig vær neste tirsdag, men vi får i hvert fall håpe på bedre deltagelse.

En liten kamp om ekstrastikket

I dette spillet fikk jeg opp en fin sluttposisjon som ga meg et ekstra stikk. I "IMP-over-feltet" er ikke overstikket av største betydning, men det gir poeng!

Makker åpna 1 ru og jeg responderte 2 kl i første omgang. Nå gikk vest knallhardt inn med 2 sp (vet ikke om det er vinnende i lengden) og makker dobla for uttak. Nå så ikke jeg alle korta rundt bordet, men hadde jeg gjort så hadde jeg passa ut for å kunne innkassere minst 500, og ofte 800 inn. 3NT "visste" jeg at sto, så jeg gikk for 600 inn istedet. Vest spiller ut liten spar som jeg vinner med knekten i bordet.

Jeg ser at jeg må produsere stikk i flere farger, og ser for meg at dobbeltkutten i hjerter må gå. Så nå spiller jeg liten spar til esset og hjerter-knekt mot bordet. Honnør stikkes med esset og jeg spiller ny hjerter til 10'er og dama. Nå fikk jeg den generøse fortsettelsen av kløver i neste omgang som jeg lar øst vinne med dama. Kløverknekt opp igjen stikker jeg, og nå godspiller jeg kløveren min ved å spille ny kløver opp igjen til vests konge. Nå får jeg ruter opp igjen i fra vest i denne posisjonen:

Ruter-2 fra vest stikker jeg opp med esset, og nå har jeg oppasrbeida meg god oversikt over kortene. Øst er plassert både med hjerter- og ruterholdet. Jeg tar først for ruterkonge. Så spiller jeg spar til esset som øst kaster ruter på, og når jeg så kommer med kløver-8 blir det vanskelig for øst. Jeg kaster ruter-10 i bordet, og øst kaster litt fortvila ruter-dame. Knekt i ruter, og hjerter til 9'eren blir de t0 siste stikkene mine. Det blir ikke bedre for øst å kaste hjerter, da står bordets to hjertere tilslutt.

Hardmeldt slem (1)


Lagturneringene på BBO hvor inviterte lag deltar er populære, og de såkalte «ALT»-turneringen som er alternativ til turneringer som skulle ha vært avviklet gir prestisje. Så det blir bra utbytte for spillerne, og vi får interessante kamper å følge med på for tilskuere.

Denne uke ble «ALT III» startet. Lag De Botton med bl.a. Hoftaniska-Charlsen er med igjen etter at de vant den forrige ALT-turneringen.

I dette spillet fra andre kamp meldte det norske paret knallhardt, synes jeg. Da må det spilles godt, og det er greit med litt hjelp og heldig sits også.

Ved det andre bordet kom Ø/V i en merkelig 6 hjerter. Det så mer ut som en misforståelse. Kontrakten gikk imidlertid bare en bet.

Charlsen skulle øve seg på 6 NT, en for hardt meldt kontrakt (Hoftaniska brukte et mye kraftigere ord om kontrakten…).

Det hjelp litt på med kløver 7 ut til esset. Nå kan 6 grand stå om de sitter snilt i spar og ruter, eller i alle fall i en av dem. Da må nok hjerteren også bære samarbeidsvillig. Hjerterfargen kan jo på en veldig heldig dag gi fem stikk, men da må syd ha Q-10 tredje.

Det oppstod en sjelden variant. Syd vant kløverutspillet med esset og spilte mer kløver. Det var nok nesten fristende å ta kløverfinesse, for det ser ut til være en veldig vei til tolv stikk. Syd spilte kløver 5 tilbake, og den utspilte syveren var derfor den aller minste kløveren, så nord har kanskje mest sannsynlig damen? Med bare småkort ville han muligens spilt ut en høyere kløver. Vel, Charlsen unngikk å gå bet i stikk 2 da han gikk opp med kløver konge. Kontrakten levde fortsatt, men om fargene ikke sitter snilt er dt bare ni-ti stikk.

Så prøvde han simpelthen sparefargen i tre runder og kastet selv en ruter. Sparen satt dessverre ikke 3-3, men Charlsen fikk en liten overraskelse og en hyggelig nyhet da svenske Nystrøm (nord) i tredje runde spar kastet kløver dame!

Det ser unektelig ut som et merkelig avkast, men det kan være riktig motspill fra hans synsvinkel. Nystrøm er nemlig den som holder både ruter og hjerter (lengden i hjerter). Hvis nord kaster hjerter, kan spillefører ta fem hjerterstikk ved hjelp av finessen (fargen sitter da 3-3). Og å kaste ruter fra fire-korts farge ser feil ut når bordet har A-Q fjerde og vest må ha kongen. Nystrøm var skviset i tre farger, og han kastet altså kløver dame, det kortet som kan være ufarlig å kaste hvis syd har knekten (merk at vests kort er skjult).

Om ikke noen sekunder tidligere forstod i alle fall Charlsen nå hva som foregikk, nord var i skikkelig trøbbel. Posisjonen var nå:

Thomas tok for kløver knekt. Da ble nord skviset igjen, nå i rødfargene. På det tidspunket stod kontrakten! Hvis han kaster ruter blir det fire stikk i den fargen for spillefører, elleve sikre, og hjerterfinesse med knekten sikrer det tolvte. Nord kvittet seg med en hjerter. Det er antagelig det riktige kortet å kaste på det tidspunktet i håp om at syd har QJx i hjerter. Charlsen tok tre runder ruter og kastet en hjerter før han tok hjerterfinesse med knekten og fikk fire hjerterstikk siden fargen nå satt 3-3 med damen i saks. Det ble altså utrolig nok tolv stikk i alt, 3+4+3+2=12=!

For et spill!

Idet kløver konge vant i andre stikk var det bare ni toppstikk, ti hvis du teller med hjerter knekt. Like etterpå var det +1440 til bokføring og 17 IMP i favør lag De Botton.

Joda, du har kanskje sett det. Kontrakten burde gått bet. Nystrøm skulle gitt opp ruteren først, idet det tredje sparstikket ble tatt. Da har spillefører fire ruterstikk og elleve i alt (inkludert hjerter knekt). Men idet han spiller fire runder ruter skviser han seg selv først. Nord som i så fall har igjen kløver dame og fire hjerter kaster etter vest. Vest må holde AKJ9 i hjerter og må derfor kaste kløver knekt på den fjerde ruteren. Da kan nord kaste kløver dame, for syd har større kløver enn østs sekser. Om du ikke helt klart ser den sluttposisjonen kan det for spesielt interesserte være en litt interessant sluttstilling å studere.

Det ville imidlertid vært en perfekt REPETERT TREFARGESKVIS hvis kløver knekt var hos øst i stedet for vest.

BBO Turneringer Oppdatert

Da er vi i gang med arangement på BBO.
Vi vil prøve med både Mandag og Torsdag.
Gitt att vi ikke får problemer med avviklingen blir resultatet rapportert til NBF.

Resultatene fra turneringene finner man som vanlig her på hjemmesiden, under linken Resultater.

Sommerbridge i Åsane på BBO

Åsane kommer til å fortsette med sin tradisjonsrike sommerbridge hver tirsdag f.o.m. 5. mai t.o.m. 25. august klokken 18:30 på BBO.

Mer info i innbydelsen

Turneringer på BBO

Torsdag 26. Mars arrangerte Steinkjer BK turnering på BBO.

Denne turneringen er nå rapportert til NBF

Resultatene finner under linken Resultat, som vanlig.

 

 

LAVAZZA vant Columbus Alt


Online-turneringen for åtte internasjonale topplag ble en suksess. Colubus Alt var ment som et slags alternativ til det amerikanske vårmesterskapet som skulle blitt avviklet i disse dager i Colubus, Ohio. Det ble som kjent avlyst.

Italienske LAVAZZA med danske Dennis Bilde på laget gikk til topps. De ledet før siste kamp hvor de skulle møte svenske UPMARK som lå på 2.plass. Svenskene måtte vinne ganske klart i siste runde for å gå forbi. LAVAZZA vant imidlertid kampen og ble nokså klare vinnere av turneringen. UPMARK falt til 3,plass, forbigått av lag BLASS.

BLASS bestod av Blass, Brink, Dirjver, Kalita, Nowosadski and Pszczola.

På UPMARK spilte Bertheau, Cullin, Hult, Michielsen, Nystrøm, Upmark og 2 x Rimstedt.

Det ble postet gode bulletiner fra turneringen med mye godt bridgestoff. Bulletinene kan du finne her.

Vi sakser et spill fra den siste bulletinen.

Dette var aller første spill i siste runde, og LAVAZZA fikk et grep på "finale"kampen med det fra start. Her er meldingsforløpet ved det ene bordet der UPMARK sitt par satt Ø/V

Bocci sin åpning 2 hjerter gjorde susen her. Da ble det vanskelig for de svenske brødrene Rimstedt, og de endte i 6 kløver. Som du ser, det er det tretten enkle stikk i kløverkontrakt da en ruterstjeling hos vest gir det trettende stikket.

Bilde-Madala (LAVAZZA) fikk melde i fred:

Glimrende meldt, og dette ga 11 IMP i favør LAVAZZA. Det var ikke den starten på kampen UPMARK hadde håpet på, og de måtte til slutt se seg slått 5.92-14,08 VP.

For LAVAZZA spilte (fra venstre):

Sementa, Madala, Bilde, Duboin og Bocchi

 

DAGENS SPILL, lørdag 28.3.


I DAGENS SPILL skal vi i dag ta for oss et motspill.

Spillet er hentet fra den nettopp avsluttede online-turneringen på BBO, Columbus Alt (se forrige artikkel her i bloggen) og det er sakset fra en av bulletinene.

I motspill er det ofte flere forskjellige veivalg som kan tas. Noen ganger er det mulig å vite med ganske stor sikkerhet hva som er riktig hvis motspilleren stiller seg de riktige spørsmålene og tar i bruk all tilgjengelig informasjon. Men det kan være ren gjetting av og til. Andre ganger handler det om å velge det som gir størst sjanse.

Her skal du få en motspills-prøve som franske Cedric Lorenzini (syd) fikk.

Nord spilte ut spar 5 mot vest sin 3 grand. Spillefører la liten fra bordet. Syd var «at the cross-roads” som det heter på dårlig norsk. Skulle han spille passivt imot ved å legge i spar 10, eller skulle han velge et mer aktivt motspill, ta stikkene med det samme som er riktig om det haster?

Hva ville du gjort i første stikk?

Blindemanns kort gjør det litt skummelt å spille passivt imot, hvis kløveren går kan spillefører godt ha ni enkle stikk om han får komme inn.

Hvis du stikker opp med spar ess, hva gjør du så?

Det er en mulighet å spille liten hjerter som er riktig om makker har knekten dobbel eller tredje i hjerter, eller spillefører har et valg med for eksempel J-9-x-x. Men gjør du det står du i fare for å gi spillefører ett eller flere doblede overstikk!

Lorenzini gikk opp med spar ess og spilte hjerter fra topp. På en heldig dag er det fem hjerterstikk å hente. Det motspillet er ikke unaturlig, men å vite hva som er riktig her er ikke lett. Ved å spille slik imot var han i alle fall sikret at det ikke ble doblet (doblede) overstikk, men slik hele spillet så ut fra start var det ikke mer å få for N/S etter de fire første stikkene.

Denne gangen ville et passivt motspill, dvs. legge spar 10 i første stikk vært tingen siden nord hadde kløverstopper. Da blir det umulig for spillefører å få ni stikk, for idet han setter opp kløverfargen har forsvaret ett i kløver og fem ialt med de fire stikkene i majorfargene. Idet syd tok sine fire stikk satte han opp ni stikk til spillefører, 3+2+3+2 = 9.

Ved det andre bordet gikk meldingene likt frem til syds siste melding, men der doblet han ikke 3 grand.

Nord spilte ut ruter. Syd la tieren, og spillefører vant med damen på hånden før han spilte tre runder kløver som godspilte fargen. Da var motspillet fremme ved det kritiske veivalget ved det bordet, nord måtte ikke finne på å spille nok en ruter!

Men nord fikk hjelp av makkeren, og skiftet til en spar (hjerter går like bra). I andre og tredje ruterrunde kastet nemlig syd begge sin gjenværende rutere, og nord visste da at å fortsette i den fargen var håpløst. Samme hvilken majorfarge nord spiller, tar syd fire stikk og beten. (Å kaste sine to ruter er bedre motspill av syd enn for eksempel å kaste styrke i hjerter, for da kan det hende syd kaster et motspillstikk)