Avansert søk


TIDLIGERE START PÅ KLUBBKVELDENE

På grunn av nye regler fra BBO så må alle gratisturneringer starte før kl 17.00

Det betyr at vi må starte klubbkvendene vår på tirsdagene KL 16.50.

Gi beskje til makkeren din om dette.

Håper alle kan til tirsdag, husk og logg dere inn minst 15- 20 min før start som er 16.50

Har du ikke makker så vær ute i god tid med og prøve og skaffe en.

Ikke lett og få tak i en hvis man logger seg inn bare noen min før vi starter.

SJ

Premiering Vårmesterskapet 2020

Våren ble som den ble og Vårmesterskapet ble brått slutt. Styret har kommet fram til at Vårmesterskapet premieres på samme måte som tidligere år. 2020-varianten blir da at 7 av 8 kvelder teller med i sammendraget. Puljeinndeling baserer seg på resultatene fra høsten 2019, Fire beste i hver pulje mottar sin premie pr Vipps fra klubbleder. Her er lenke til oversikt

Startkontigent BBO Turneringer

Startkontigenten Kr. 50.-  betales etter endt turnering.
Paaskebridge08.04.2020 Kr 60.-

VIPPS. 572278 eller
Kto.nr. 1506.27.18495

Merk betalingen med BBO navn.
Hvis du betaler for makker er det fint om du skriver begge navn.

På forhånd takk!   Liste over spillere under Les mer

VIKTIG MELDING TIL ALLE SOM SPILLER BBO

Hei alle som har spilt BBO med oss i Lørenskog Bridgeklubb

BBO har midlertidig stengt for muligheten til å spille i det mest hektiske tidsrommet – 1630-2300. Det skyldes at de står i fare for å kollapse og må begrense antall turneringer som foregår samtidig. NBF er i dialog med BBO for å finne en løsning der alle klubber kan få spille på BBO til de vanlige tidene. Det er sannsynlig at det da blir en løsning der vi får en egen virtuell klubb for klubber i NBF, egne brukere (TL) tilsluttet denne klubben, og betaling til BBO (minst 1 BB$ pr spiller). Direkte sitat mail fra NBF. NBF kommer tilbake med nærmere informasjon. LBK også. Vi som spiller mandag er litt ”utsatt” - NBF trenger tid til å ordne opp, og de som spiller senere denne uka kan kanskje arrangere selv.

I dag, mandag 27. april, setter Anton opp en turnering som vanlig, men turneringen er flyttet til betalingsbridge med 1BB$ med NBF BBO som vert. Turneringen finner du på vandlig måte, men etter å ha gått inn på Competetive, klikker du på BBO points tournaments, og skroller nedover til du finner Lørenskog.

Du må altså betale med BB$. Veldig enkelt: bridgebase.com – log in/registrer – log in - klikk på nicknamet ditt som kommer opp i h hjørne – klikk på BB$ til v for nicknamet ditt – klikk på Purchase BBS – klikk på Pay with credticard hvis det er det du ønsker å betale med - og så sier resten seg selv. Når du skal spille, betaler du – gjerne for makkeren din også, så er det gjort. Og krav om betalingen kommer når du har klikket på Lørenskog.

Vær snill og informer makkeren din om at mail er sendt ut, i tilfelle han/hun ikke har vært inne på PCn sin det siste døgnet og sett mail som ble sendt ut søndag kveld.

Vi kommer tilbake med ny informasjon innen neste spillekveld, mandag 4. mai.

Vi møtes ved spillebordet i dag kl. 1800! Vær ute i god tid! Anton sitter ved skjermen allerede fra kl. 1600 og har du problemer/spørsmål, er det bare å ringe han på 98873165.

 

Mvh Lørenskog Bridgeklubb

Online bridge

Bridge er best når vi møtes, men noen ganger passer ikke det. Da er online bridge et godt alternativ. Norsk Bridgeforbund samarbeider med tre aktører for å gi et variert tilbud. God fornøyelse, når som helst på døgnet.

NBF på FunBridge

BridgeBaseOnline - muligheter

NBF RealBridge lag - online serie i tre puljer (elite, åpen, begynner)

Mix Realbridge lag - online lagturnering i to puljer (åpen (mix) og Tiro (supermix)

Klubber og kretser med online spilling (oversikt)

FunBridge

Funbridge er en app for å spille bridge på nett hvor man utelukkende spiller med og mot roboter. App'en er gratis å laste ned, og man får noen prøvespill gratis. Etter det kan man betale for et visst antall spill, eller et abonnement som gir ubegrenset antall. Enkelte turneringsformer koster litt i tillegg, og man betaler da med "diamanter".NBF har egne turneringer på Funbridge hvor man spiller om klubbpoeng.

Søndagens største svingspill?


I en kamp på BBO på søndag kom et sjeldent stort svingspill. Først kan du ta meldeprøven han som hadde fått utlevert den mest spesielle hånden fikk.

                                                     ØST

                                      

Med vest som giver og alle i sonen åpnet vest med 1 kløver, og nord meldte inn 1 spar. Nå viser øst hjerterfargen (han som satt øst sa 2 ruter som for dem viser hjerterfarge i den posisjonen). Selvsagt kom det en høy melding fra syd: 4 spar! Det gikk to passer, og det var øst sin tur igjen.

Noen forslag?

Selv ville jeg sikkert sagt 6 ruter. De er klart at det kan godt stå i storeslem her, men når meldingene har tatt av så voldsomt som dette er det ofte greit å velge en slags middelvei. Lilleslem i en av rødfargene er sannsynlig, og selv om storeslem kan stå er det ikke helt sikkert det står i 6 ruter eller 6 hjerter engang.

Han som satt med østs kort ville ikke helt gi opp storeslem og sa 5 spar. Ikke usannsynlig kommer vest til å melde 6 kløver, og da sier øst 6 ruter. Ved å melde slik har han avgitt en storeslemsinvitt med begge de røde fargene.

Da kom det imidlertid nokså uventet 6 spar fra makkeren!

Hva betyr det?

Han må ha fin-fin tilpasning til en av de røde fargene og tror på storeslem, men sier med den uvanlige overmeldingen av motpartens farge på sekstrinnet (!) at det ikke er sikkert vi skal spille i en av de røde fargene likevel.

Hvorfor ikke?

Vest har nok støtte en plass, men har må ha en god kløverfarge som han tror kan være alternativet som trumf. Øst kunne sagt 7 kløver med for eksempel 0-5-5-3, men er selv ikke med på makkerens forslag det med dette. Han sa 7 ruter som vest korrigerte til 7 hjerter.

Storeslem i hjerter er bra, og jeg synes Ø/V meldte godt. Siden vest var den første som meldte hjerter, og det på syv-trinnet (!)  ble vest spillefører (øst viste jo hjerter med 2 ruter i første melderunde).

Spar knekt kom i utspill fra nord. Hvordan ville du spilt?

Jeg har ikke analysert så veldig på hva som er beste spilleplan her, det kan du pusle litt med selv når du får hele spillediagrammet. Men det er antagelig greit nok å satse på at kløveren går? Han spilte derfor en stor hjerter fra øst etter å ha truffet utspillet med hjerter 8 (viktig å bevare hjerer 2 da det kan være ett ekstra inntak til vest på hjerter 7 om trumfen sitter 3-1 hvis nieren sitter singel). Etter en trumfrunde var han allerede bet. Hele spillet så slik ut:

Siden trumfen satt 4-0 kunne ikke kløverfargen utnyttes.  Litt uflaks, kanskje?

Kontrakten kunne dog vært vunnet, og det er ikke en helt usaklig spilleplan hvis det satse på å trumfe ruter. Sitter den fargen ganske greit (4-2 er fort nok) kan den godspilles, og østs hånd blir god. Spilles ruter ess og ruter til stjeling får han et nytt valg idet det viser seg at nord har fem ruter med kongen. Å ta for kløver konge og så spille trumf kan gå bra noen ganger, men etter å ha trumfet en ruter må i så fall trumfen sitte 2-2, og det går helt galt å skifte fot siden trumfen sitter 4-0. Han får ikke fatt i alle kløverstikkene. Siden nord har vist fem ruter og minst fem spar sitter fort enten kløveren eller hjerteren skjevt. Så om han fortsetter å trumfe ruter går det faktisk bra på en nokså heldig måte. Tre ruter kan stjeles hos vest, og to ruter kastes på A-Q i kløver mens syd fortsatt har trumf, for han følger jo tre ganger kløver!

Spillefører gikk altså en trist bet, +100 til N/S.

Ved det andre bordet meldte Ø/V direkte dårlig. Vest åpnet med en overvektig 3 kløver (men det viste visst 10-13 og lang kløver), og øst sa 4 hjerter direkte. Spillet gikk fort, og i utgang valgte han trumfe sine ruter hos vest. Da endte det med tretten stikk, Ø/V +710. Det tror jeg nok Ø/V trodde var et tapt spill, men bridge er ikke alltid helt rettferdig.

De var altså de som meldte godt som måtte innse de tapte 13 IMP. Om storeslemmen hadde blitt vunnet ville det blitt 17 IMP den andre veien. Hele 30 IMP i sving på ett spill er sannelig en sjeldenhet!

Resultat fra siste klubbkveld.

Gratulere til Frode,Roar,Kjell og Jon som delte seieren.

Name Score (%) Rank Prize
frodeaus+lomen 58.93 1  
jonhage+POLAR20 58.93 1  
hav+aisaroxxx 55.36 3  
froduso+Towei 52.98 4  
superleeds+svelomel 49.40 5  
chrisapp+gjerstad 49.40 5  
stijo+stasomfy 48.21 7  
pipau+monadiana 48.21 7  
laring+turgunde 44.05 9  
Miastor+metkrog 34.52 10  

 

Ny starttid på BBO

Ukens turnering (28/4) vil starte klokken 16.30 !!!

(Som vanlig kan du klikke på "Les mer" eller på ikonet til høyre for mer info...)