Avansert søk


BYTTE AV DAG FOR KLUBBSPILLINNG ?

KRETSEN setter nå opp turneringer på tirsdager og torsdager for kun spillere i vår krets.

Det er nok noen som kunne tenke seg og spille de også, men det koliderer jo med vår kveld.

Skal vi da legge klubbspillingen til en annen dag ???

Det må vi ta en avgjørlse på,så da må dere sende meg en melding enten på mail (s-karljo@online.no) eller sms 98004010 på hva du syntes.

Jeg samler opp meldingene og ser da hva flesteparten mener om det.

Mener du at vi bør bytte dag, kom da med forslag på hvilken dag du syntes er passene.

Stig.

Klubbspilling på BBO

Oppdatering når det gjelder Klubbspilling på BBO. 27.04.2020

Som alle som prøvde å spille i Klubbturneringen sist Torsdag så, hadde vi store problemer med at Turneringen ble annulert av BBO, dette skjer pga. for stor pågang, og fare for krasj på BBO server.

Har lagt ved informasjonsmail (under les mer), fra Marianne Harding, denne er sendt til alle klubbledere, men jeg legger den ut her, så alle kan se hva som skjer i forbindelse med Klubbspilling på BBO.
Vi vet pr nå ikke mere enn det Marianne Harding skriver.
 

DAGENS SPILL, 1.4.20


I dag får du en spilleprøve, men det er noen interessante vurderinger i meldingene også (Øst og Vest passer hele tiden).

KORTVURDERING

Det er ikke unaturlig å havne i utgangen 4 spar med disse kortene. 

Vest åpnet med 1 spar (minst fem spar). Øst har for så vidt styrke til en utgangsinvitt og trumftilpasning. Det er imidlertid helt flat fordeling. Å kun høyne til 2 spar med dette har noe for seg, spesielt i parturnering. Østs kort har imidlertid noe positivt også, fine hønnører. Ess og konger er bedre enn en haug med «softe» honnører, knekter og damer. Spesielt når vi skal spille trumfkontrakt.

Om øst bare høyner til 2 spar er det ikke usaklig av vest å invitere til utgang. To dobbeltoner er verd noe, og vest har fine honnører som er i fargene hans. Honnører i langfargene er et pluss. Hånden er vel verd omtrent 16 poeng?

Kommer en utgangsinvitt fra vest etter den forsiktige starten 1 spar-2 spar vil selvsagt øst melde utgang, han kan ikke ha sterkere kort for sin første melding!

SPILLET

La oss si vest havner i 4 spar, og nord spiller ut ruter dame. Planlegg spillet.

Kløver ess må sitte foran kongen for å vinne denne utgangen. Hvis ikke blir det to kløvertapere og (minst) to tapere i de røde fargene.

Minst?

Ja, der ligger nøkkelen til suksess i dette spillet, å innse at det kan bli mer enn to tapere i de røde fargene.

Du har ved å telle tapere kun en i hjerter, en i ruter og en i kløver forutsatt at esset sitter riktig i den fargen. Tre tapere i en trumfkontrakt tilsier at det ofte er ti stikk. Men ikke alltid!

Det er ikke nødvendigvis nok å telle tapere for så å kjøre i gang med spilleføringen. For det er ofte slik at du har noen mulige tapere i tillegg til de opplagte taperne. Husk: du må i det spillet er over ha tatt 10 STIKK for å vinne 4 spar!

Her har du fem trumfstikk, to hjerterstikk, ruter ess og vi regner altså kløver konge for ett stikk (da det er en forutsetning for å kunne notere utgang her). Det blir ni stikk totalt.

Med xxx i en farge mot A-K-x-x på den andre siden teller vi i første omgang en taper i trumfkontrakt. Du har imidlertid to mulige tapere i fargen hvis hånden med AK-fjerde blir gjort til hovedhånd. Når det er slike mulige tapere, må vi finne dekning for dem. Enten må et kort i den fargen (her AKxx) kunne bli kastet på ett stikk på den andre siden, eller vi må få trumfet en slik mulig taper.

Nå har du kanskje sett løsningen?

Hvis du spiller rett etter nesten og vinner med ruter ess for så å ta ut trumfen går du bet når det sitter slik fra start:

Hvis hjerterfargen hadde vært fordelt 3-3 ville du vunnet ti stikk også etter denne nokså slurvete spilleføringen, men her får du to hjertertapere i tillegg til at du avgir ett stikk i hver minorfarge.

Løsningen er å spille hjerter før du trumfer ut! Da kan du om nødvendig trumfe en hjerter hos øst.

Vinn med ruter ess og spill hjerter med det samme. Her går det bra med hjerter A-K og en til. Hvis hjerter sitter 3-3 står den fjerde hjerteren, og du kan bare ta ut trumfen så snart du kommer inn igjen – ti stikk.

Her sitter hjerter 4-2 så du har en liten hjerter på hånden som ikke kan gi stikk. Så snart du kommer inn trumfes imidlertid den fjerde hjerteren høyt, så først trumfes ut. Da vinnes seks trumfstikk (fem hos vest pluss en stjeling på den korte trumfhånden), A-K i hjerter, ruter ess og kløver konge = 10.

Merk at om hjerter sitter 5-1 slik at andre hjerter blir trumfet ville det ikke hjulpet noe å ta ut trumfen først, da vil du endt opp med to hjertertapere.

Vi startet med å poengtere at øst har en flat hånd. Støttehender har jo ideelt en kort farge (stjeleverdi). Pussig nok er det i dette tilfellet en stjeleverdi hos øst som har 4-3-3-3 fordeling!

Odvar Simonsen fyller 90 år i dag

Odvar har vært medlem av klubben siden 70-tallet. Han var styremedlem i noen åpå 90-tallet. Klubbmester i 81, 83 og 85. i 2003 fikk Odvar klubbens hedersmerke. Han sier i dag at formen er god bortsett fra synet. Det gjorde at han for et par år siden sluttet å spille. Men lysten er der selv i dag. Vi gratulerer Odvar med dagen og ønsker han alt vel på vei fram mot hundre.

 

Online 3

Når vi nå hadde fått avklart omfanget av problemene rundt avikling av Monradturnering på BBO ble vi enige om å hoppe i det. Vi satte ny rekord i antall bord nok en gang, og det hele gikk ganske så gemyttelig for seg.

Turnering 28.4 på BBO

BBO har lagt inn begrensning på gratisturneringer i tidsrommet 17.00 til 22.00, og tillater ikke oppstart av disse.

Forbundet setter derfor opp turneringer kl 18.00 på vegne av Klubbene, men disse må betales med BBO$. Prisen er 1 BBO$. For å kjøpe BBO$ bruk denne lenken: https://www.bridgebase.com/purchase/pay.php. Bruk samme BBO-Navn og passord som vanlig. BBO$ betales med kort eller PayPal for de som har det.

Turneringene finner dere under Competative og BBO Points Tournaments. Søk deretter etter NBF, så finner dere en som heter noe med Klubbkveld. Det er mulig jeg får rettigheter til å sette opp turnering for Sømna og Helgeland fra av tirsdag. Da blir den å hete noe med Somna, men det står trolig NBF BBO som arrangør på den også. Se også informasjon på forbundets sider. https://www.bridge.no/Organisasjon/Nyheter/Felles-klubbspilling-for-mandagsklubber-kl-18-i-kveld-koster-1BB. Det kommer trolig ny informasjon på forbundets sider i morgen også.

Jeg legger ut mer info her når jeg vet mere.

Morten

Jessheim BK på BBO

Det blir ny turnering på BBO torsdag 2.april. 21 spill, 3 runder av 7 spill. 24 minutter pr runde. Startkontingent 30 kr. Rapportering av resultat til forbundet for klubbpoeng.

Den uheldige engerdøl må i Retten

Det var tøffe tider for den uheldige engerdøl. En sterk pandemi rammet befolkningen og nå hadde myndighetene skalket alle luker og bedt hver en nordmann i hus og hytte og holde seg i hus, og ikke hytte. Aller nødigst hadde han lurt seg til Sverige for å fylle kvota, og kanskje litt til, akkurat i det de største tiltakene ble iverksatt, og nå var han stadig bekymra for om politiet ville banke på døra for å ta i fra ham hans dyrekjøpte edle dråper. Kronekursen hadde jo også endra vippepunkt; nå var det svenskene som regjerte over hundrelappen.

All denne innesittinga hadde ført til en oppblomstring av turneringstilbud på nett, og vår gode venn hadde latt seg lure til en kveld ved pc'en. Her kunne han møte all verdens døgenikter, men turneringer begrenset til kun å gjelde for østerdøler gjorde at antall døgenikter ihvertfall ble litt færre. Ved ett bord skulle han teste sine ferdigheter mot en av de lokale bridgeskribentene i kretsen, kjent for sine velfunderte analyser i den lokale avisa. Den uheldige engerdøl satt i syd i følgende giv:

Makker åpnet i ruter, og det var ganske så naturlig å komme i 3NT på syds hånd, etterhvert. Motspilleren i vest spilte ut liten hjerter.

Utspillet plasserte kongen i hjerter hos vest. Hvis øst kommer inn vil det garantert komme hjerter igjennom, og da er den "vidåpen". Generelt er det langt vei frem, blant annet må ruterkappen gå to ganger, det må helst ikke bli sparskift for tidlig, og kløveren må gi "en bråta med stikk".

Den uheldige engerdøl var en god venn av Eric Jannersten, ja, ihvertfal sjelelig, og søkte det han mente måtte være "Enda sjansen!". Livredd for at øst skal komme inn spiller han derfor kløver til esset og ny kløver. Han håpa på singel kløver-honnør eller at vest kunne ha Hx. Vest var betydelig tryggere å ha inne en øst, enn så lenge, og selv om øst ikke hadde singel honnør (ja, hvilket avisspill ville ikke det blitt!) så var det betryggende å se vest komme inn. Men så blir den uheldige engerdølen stilt til veggs! For vest finner sjøl spar-skiftet.

Vår venn kommer andre gang inn i på spar, men nå er det domsavsigelse fra motparten. Inne på kløver kommer ny spar, og vest hygger seg med ruter-skift. Nå er alt håp ute for vår gode venn; han må sette sin lit til ruter-kappen, og denne går selvfølgelig ikke. Når galgen er løftet opp til ny henrettelse er to bet lagt i kurven.

Og når dommen er avsagt må korset bæres; Kløver til kutt ville sikret fem stikk i fargen, som sammen med fire stikk i de andre fargene ville gitt hjemgang.

"Hah! Ja denna kommer vel i "Retten"?" Vest, makker til bridgejournalisten er i støtet. "Ja, om ikke også i "Fjell-Lom"?!"

Ja, var det ikke likt seg; tror du ikke journalisten kunne distribuere feila til den uheldige engerdølen langt over kommunegrensene, sjøl når samfunnet var som hermetisk lukka ellers.

KM Lag BBO

Alle lagkapteiner har nå fått tilsendt mail med info om KM Lag. Dersom du er lagkaptein og ikke har fått mail, sjekk spam-folder og hvis det ikke er mail der, ta kontakt med meg.

13 lag påmeldt fordelt på 2 puljer. Om et 14. lag er interessert i å delta for å unngå WO i den ene puljen, kan man fortsatt melde seg på innen onsdag kveld 29. april.

Det blir spilling fra klokken 18:00 på torsdag 30. april, og tre torsdager i mai (07, 14 og 28).

Puljeinndeling og tidsskjema under les mer.

Resultat pulje 1

Resultat pulje 2

2019