Avansert søk


SÅ var vi i gang igjen

 Alle var enige om at det var deilig og komme i gang med klubbspillingen igjen og treffe vennene våre.

Vi tok våre forhåndsregler som er skrevet om tidligere så da skal dette være sikkert.

 

Til dere som ikke kunne komme i går håper vi kommer til tirsdag.

Er det noe dere lurer på, eller ikke har makker er det bare og kontakte meg for jeg har oversikt over hvem som er ledig.

Mvh

Stig

 

Adelskalenderen 1969-2019

Her er oversikten over oppnådde klubbpoeng i Sauda Bk fra klubben ble tilsluttet mesterpoengordningen i 1969 til og med sesongen 2019.

Sammenlagt etter 7. spillekveld i sommerbridgen

 Svein og Finn til topps. Svein overtar sammenlagt.

Det er de 7 beste scorene som teller sammenlagt. 4 gjenstår.

 

Resultatlista kommer ikke før i morgen, ikke fordi den er trist lesing - for noen, men jeg har "gjort opp" ved hjelp av Sjødals oppskrift. Mye enklere for meg, men forbundet må legge inn resultatene på hjemmesida dagen etter at de blir sendt.

Tron

MORTON'S FORK - På "luft"


I forrige uke handlet det i noen innlegg (bl.a. en video) om å få mest mulig ut av sine honnører. Å få motstanderens honnør til å "go on air" er ofte gunstig, dvs. de må bruke for eksempel et ess samtidig som du ikke bruker annet enn småkort er av og tilveldig gunstig. Da beholdes egne honnører som gjør det lettere å få stikk i fargen senere i spillet. Dette oppstår i forskjellige forkledninger, noen helt enkle, andre litt mer avanserte. I dag skal vi se på en avansert variant av dette, og det dreier seg om en teknikk som i bridgeterminologien kalles "Morton's Fork" (Morton's Fork er jo engelsk og betyr direkte oversatt Morton sin gaffel, men det blir forklart slik i English dictionary: "a dilemma, especially one in which both choices are equally undesirable"). Det er situasjoner hvor motspilleren kan ta et stikk, eller ikke ta det, men spillet er slik at det er et valg som er av typen "pest eller kolera". Samme hva han gjør kan spillefører utnytte det.

Jeg har hentet frem at gammelt klassisk Morton's Fork-spill som visstnok Charles Goren og Omar Sharif har æren for.

 

Det ser ut til å være en slem som er avhengig av ruter konge i saksen. Spillefører vet jo ikke hvordan det sitter, men den dårlige nyheten idet blindemann kommer opp er at vest er favoritt til å ha det kortet. Vest har trolig alt av uteværende honnører slik som meldingen har gått her.

Hjerter ess gir ett avkast. To kløverstikk kan enkelt godspilles og gir ett avkast til, men fortsatt har syd A-Q i ruter. Det kan se ut som om det blir en taper i hver minorfarge - en bet?

Ikke hvis du kjenner til Mortons Fork!

De som ikke gjør det vil kanskje vinne med hjerter ess med det samme og kaste en ruter. Første tips er at det hjerteresset haster det ikke med, noe du får se ganske snart. Derfor legges liten hjerter fra nord, og syd trumfer.

Mange vil så ta ut trumfen fulgt av kløver knekt eller kløver til knekten. Vest stikker med esset, han bær jo være "happy" over at han kan bruke sitt ess på noe annet enn "luft". Da ser det slik ut:

Det blir bare de nevnte to avkastene på nords vinnere i hjerter og kløver, for øst holder kløveren. En rutertaper til slutt gir en bet.

Det er kløverspillet som er nøkkelen her. Du vet vest har kløver ess, og her er det om å gjøre å få han til å ta det uten at du må skusle bort en stor kløver.

Hjerterutspillet trumfes altså, og hjerter ess ligger der borte og skaper den "gaffelen" vi ønsker å ha. Trumfen tas ut i to runder, så spilles kløver 2 fra syd, ikke knekten. Vest får da det valget - stikke opp eller ikke - hvor ingen av hans to muligheter går bra for han. Hvis han ikke tar for esset stikker nord med kløver dame, og i neste stikk spilles hjerter ess med avkast av kløver knekt. Det eneste forsvaret får for er i så fall ruter konge.

Hva skjer om vest stikker kløver 2 med esset? Da får han det esset "på luft" fordi du følger med liten kløver fra nord, og det ser slik ut:

Vest tok altså for kløver ess idet du spilte toeren fra syd, og hadde han ikke gjort det ville han som allerede nevnt ikke fått for det. Det var derfor det var gunstig å la hjerter ess ligge i starten, for det vet ikke hva du ønsker å kaste på det.

Forskjellen fra om kløver knekt blir spilt er at nå har spillefører fått godspilt tre kløverstikk (to kløveravkast). I dagramsituasjonen kastes en ruter på hjerter ess, og etter å ha tatt stikk for kløver knekt gir nords K-Q i kløver to ruteravkast til. Spillefører har igjen kun ruter ess singel - tolv stikk uten at vest kunne gjøre noe som helst med det!

 

På den andre siden

Lagserien på nett, "Den uheldige engerdøl", rusler og går på nettet. Vi er i alt 8 lag der alle skal møte alle, og etter to runder er et lag fra Rena/Elverum i føringen. Engerdal BK stiller 2,5 lag - alle ligger godt an etter to runder.

Undertegendes lag tapte sin kamp mot et Rendals-lag i går; knepent, men fortjent. Begge våre par kvitterte ut 1100 i hvert vårt spill, noe som sjelden er business for egen side når det maksimalt står utgang motsatt vei.

I spillet under var sluttkontrakta spilt fra forskjellige hender ved hvert sitt bord:

Jeg og Frank satt NS og kunne se at vest åpnet 1 kl i tredje hånd. Øst nedvurderte den tynne sparen sin og svarte 1 hj. Vest kunne nå vise spar-farga si, og dermed endte de opp i 4 sp fra vests hånd. Jeg hadde utspillet fra nord. Mine valg kan ofte lett byttes ut med bedre valg, men jeg fant liten ruter ut. Spar fra A10x kan ofte gi bort et stikk hvis spar-honnørene sitter både i øst og vest. Liten kløver rett oppi gapet var heller ikke fristende. Hjerter ville vært veldig defensivt, og ikke min smak; dermed var ruter et ganske naturlig valg. Nå får spillefører et godt tempo da en kløver kan kastes på ruter-ess og kløverdame presser frem kongen i nord.

Ved det andre bordet åpnet Svein Ove med 2 sp. Geir løftet ikke uventet denne til utgang, og nå var utspillet fra syd. Også her kom liten ruter ut, men dette ga ingenting bort. Dermed fikk rendølene i NS med seg ei verdifull bet, og 10 IMP inn.

Hva ville vært ditt utspill i nord?

Egil største poenghai ved halvårsskiftet

Til saman 31 spelarar har hanka til seg klubbpoeng på Sauda bridgeklubb sine spelekveldar så langt i 2020. Egil Nerheim tok sigeren mandag 29. juni saman med Tore Seim, og sikra med det førsteplassen på poenghai-lista ved utgangen av juni. 

Stillingen i sommerbridgen 2020

Stillingen etter fire kvelder. Kun en spiller har 4 tellende resultat.

 

Plass Navn Total% 1 2 3 4 5
1 Morten Brekk 205,57 69,00 48,74 46,76 41,07  
2 Karl Henrik Lange 183,99 69,00 59,04 55,95    
3 Kjetil Lund 174,75 60,00 58,80 55,95    
4 Henning Mjølhus 162,35 59,72 58,93 43,70    
5 Bjarte Eriksen 159,32 55,41 52,98 50,93    
6 Alf Einar Graven 158,91 59,04 58,80 41,07    
7 Ivar Eriksen 142,05 52,98 45,37 43,70    
8 Halvard Eriksen 141,13 48,74 47,02 45,37    
9 Max Kean 138,38 47,62 46,76 44,00    

 

Alle resultatene finner dere her http://brekk.0x.no/Sommerbridge-2020.pdf  - Gult markert felt betyr at makkerparet har spilt 2 ganger, og høyest mulig score for makkerparet er registrert.

Velkommen igjen på tirsdag.

Morten