Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

Ruter spiller meg et puss i dag igjen, det er av og til ganske umulig å forstå. Jeg la inn resultatene på den måten jeg er blitt vant til, og plutselig kom noen plasseringer fram hulter til bulter. Jeg måtte mikse og trikse litt, og den lista jeg har rapportert stemmer med BBO lista.

Poenglista for sommerbridgen ligger under "les mer". 

Sommerbridge på BBO

Som de fleste kanskje har fått med seg gjennomfører Brandbu BK SOMMERBRIDGE med kretspoengbonus for Hadelandsklubbene (Brandbu BK, Kløver Ess, Harestua BK og Hen BK) på BBO (www.bridgebase.com). 

Sommerbridgen vil gå over 11 kvelder hver mandag fom 18. mai tom 27. juli. Oppstart er 18:00. Husk å vær ute i god tid i tilfelle dere har behov for hjelp (Turneringa er som regel tilgjengelig på BBO ca 2 timer før oppstart). Nick på BBO må registreres i egen liste for at dere skal få tilgang til å delta. De BBO-nick som er registrert på bridge.no er allerede registrert. Dersom du oppretter ny bruker er det lurt å ta kontakt med Kent (91669995) i god tid før turneringen starter slik at vi får registrert dette.

Det blir individuell premiering til beste 4.del samt en tilfeldig trukket premie til en spiller som ikke har fått ordinær premie. Man må ha spilt minst 7 kvelder for å kvalifisere til premie, og det er de 7 beste resultatene som teller i sammendraget. Poengskala pr kveld; sisteplass 1 poeng, nest siste 2 poeng osv. Pallen får bonuspoeng. Feks ved 14 par: 17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1

Startkontigenten er 50,- pr spiller samt 1BBO$.

Håper vi treffes!

 

KM par 2020

Interessa for KM par er stor og difor har vi no utvida turneringa til 34 par.

Meir info om avvikling, tidsskjema og smitteverntiltak kjem på denne sida i god tid før turneringa

 

KM par vert arrangert på Skei, 22.08.

NB! INFO

Link til påmelding

Magiske Moen

Lagserien "Den uheldige engerdøl" har nådd finalen etter et langt innledende seriespill. Av ulike grunner har jeg ikke hatt tid til å følge opp hjemmesida til klubben, og seriespillet har hatt fine spill i alle runder som kunne vært skrevet om opp og i mente. Spillet under har jeg hatt liggende ei stund, og det er Geir som fikk sjansen til å håndtere en fin lilleslem med svært vond trumfsits:

2 kl var utgangskrav som kunne være på trekorts, 3 hj var sleminvitt og deretter gikk det straka veien til 6 hj. 5NT er forøvrig ikke spørsmål etter antall konger, men spør om spesifikke konger meldt nedenfra. 6 hj avkrefter konger i ruter og kløver. Hadde Geir vist kløverkongen ville det vært spill for 7 hj.

Utspillet fra vest var liten kløver. Geir vinner denne med esset, tar for spar-kongen før han skifter til trumf og hjem på hånda. Den vonde trumfsitsen kommer for en dag.

Den vonde trumfsitsen gjør at Geir må ta ruterkutten for å kunne kvitte seg med kløver-taperen sin. Ruter til kutt og to nye rutere, og bort med kløvertaperen. Så spiller han seg hjem med en trumf og pumper spar. At sparknekten faller tidlig gjør det enkelt for Geir; vest kan trumfe når den vil, men vil aldri få mer enn ett trumfstikk.

Godt spilt på veien til finale!

ALT 5 og avtaler


Det har startet nok en ALT-turnering for lag på BBO. Åtte lag stiller, og det blir etter innledende runder semifinale og finale.

Det har ikke deltatt så mange nordmenn i disse ALT-turneringene. Denne gangen er det to lag med norsk innslag. Boye Brogeland, Espen Lindqvist, Erik Sælensminde, Tor Eivind Grude og Christian Bakke er på lag Gillis sammen med Simon Gillis fra England (født i Skottland). Laget deres fikk en svak start med to klare tap i de første kampene.

På lag De Botton som vant ALT 2 spiller som vanlig Thor Erik Hoftaniska og Thomas Charlsen. Deres lag fikk en veldig god start og leder etter to kamper.

I kampen mellom GUPTA og GILLIS var det en del store svingspill. Her er ett som gikk i favør av GILLIS.

Curtis Cheek åpnet med Multi 2 ruter, og Huub Bertens spurte med 2 grand. Merk at Brogeland (nord) passet i første omgang med kort som mange antagelig ville tråkket til så høyt de kan med det samme, spesielt i gunstig sone. Passen førte faktisk til en misforståelse mellom øst og vest. Her hadde ikke Bertens-Cheek gode nok avtaler i den litt uvanlige situasjonen at det kom en innmelding andre gangen.

3 kløver viste minimum, fortsatt ukjent majorfarge, og 3 ruter spurte igjen. Da kom altså plutselig 4 kløver fra nord, og 4 hjerter fra øst ble forklart som (av han selv til mortparten) «spades (!), undiscussed». Har du og din favorittmakker klare avtaler for slikt?

Merk at Lindqvist (syd) ikke ga lyd fra seg med den fine kløvertilpasningen. Det er av og til lurt å ikke fortelle motparten de har supertilpasning. Bertens passet også på 4 hjerter uten å vite sikkert hva makkeren hadde i hjerter. I den kontrakten ble det tretten stikk siden dobbelfinessen i ruter gikk.

Her er meldingene ved det andre bordet hvor Grude-Bakke satt Ø/V.

Grude klinket til med 3 spar i ugunstig sone etter mottoet (som jeg liker) «syv-korts farge er syv-kortsfarge!». Idet Bakke meldte hjerter, og nord (Lorenzini) gikk innpå med 5 kløver hadde Grude såklart til å støtte. Bakke meldte slem over syds (Bessis) 6 kløver, og spillet var allerede vunnet mot resultatet ved det andre bordet siden hjerterslem er bombesikker.

Nå stampet nord i 7 kløver, en god avgjørelse mot det han antok var +1430 til Ø/V. Det var litt farlig (i teorien), for Ø/V kan jo noen ganger melde 7 hjerter som står, og det gjør jo storeslem i hjerter her! Grude passet på 7 kløver. Det er kravpass, og for å gjøre det må han normalt ha førstekontroll (typisk renons) i motpartens farge. Hvis han ikke har noe ønske om å høre 7 hjerter fra makkeren vil han alltid doble i den situasjonen. Bakke syntes nok var nok og doblet 7 kløver. Det er jo riktig meldt selv om det denne gangen sitter så gunstig at det er tretten stikk i hjerterkontrakt. Storeslem er jo veldig dårlig her om man ikke ser den heldige sitsen. Å melde lilleslem er bra, men egentlig ganske hardt meldt det og.

Stampen i 7 kløver gikk fem doblede bet, +1100 til Ø/V, og lag Gillis vant 11 IMP på spillet.