Avansert søk


Mangler du makker?

I disse coronatider er det forhåndspåmelding til alle turneringer. Men mangler du makker, så kontakt Henrik, epost c.henrik.lund@getmail.no.

Våre egne medlemmer har første prioritet om det melder seg flere enn vi har plass til. 

Turneringsoversikt -20/21

TURNERINGER 2020/21 Ant. kvelder Start Slutt Startkveld Jakt turnering 4 05.10.2020 26.10.2020 Høst Turnering Klubbmesterskap 5 av 6 02.11.2020 07.12.2020 Mandarin 1 14.12.2020 Nyttårsturnering 4 av 5 04.01.2021 01.02.2021 Vinterturnering 5 08.02.2021 08.03.2021 Singel Turnering 3 15.03.2021 12.04.2021 Egg bridge 1 29.03.2021 Avslutning 2 19.04.2021 26.04.2021 Antall Spillekvelder 27

KM lag 2020/21

Fristen for å melde seg på til KM lag 2020 - 2021 går ut mandag 5.10.

Foreløpig er 13 lag påmeldt, og det spilles annenhver mandag framover mot jul i hhv. Horten og Larvik.

1. kveld spilles mandag 12. oktober.

Påmelding: https://www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/8743

Flott Askerinnsats i KM-lag

Harald, Henrik, Paolo og Christoffer ble i helga nr 2 i KM for lag. Det deltok i alt 15 lag og det ble spilt 7 runder à 8 spill etter monradprinsippet. Her bilde av stolte premievinnere:

 

Resultatet for lagene på pallen ble slik:

Fullstendig resultatliste finnes her>>>>

På vinnerlaget deltok vårt medlem, Torkild Hagen. Se bilde på neste side.

Flere turneringer i helgen


FAVORITTSEIER I JUNIOR NM

Ingen hadde noe å stille opp mot Christian Bakke og Marius Dalemark Austad i junior NM som ble spilt i Trondheim i helgen. Christian er junior på papiret, men han har jo allerede spilt seg inn i den internasjonale eliten i åpen klasse. Marius er blant de som har fårr masse erfaring fra internasjonal spilling i juniorklassen, og den kombinasjonen ble for sterk for de øvrige. Paret ledet stort sett hele veien og etter hvert forsvant all spenning om hvem som ville vinne gullmedaljene. Parets totalscore ble på imponerende 68,4%, 9% foran nr. 2. 

Om det ikke var særlig spenning om hvem som skulle vinne var det desto mer spennende i kampen om de andre medlajene. Tre par kom på akkurat samme prosentscore! Markus Lund-Marcus Andreas Scheie hadde imidlertid 0,2 matchpoints (!) mer enn de to andre og fikk sølvmedaljene. Slik ble pallen seende ut:

Hele resultatlisten (21 par) finner du her.

___________________________

DAMETURNERING I HARSTAD

Det deltok 15 par i denne turneringen. Vinnere ble Solbritt Lindahl-Kari-Anne Opsahl. Det rapporteres om en fin helg med en god dose bridge, men også my sosialt. Resultater fra turneringen finner du her.

___________________________

RONDANECUPEN LAG

I denne lagturneringen søndag deltok 22 lag. Til topps gikk et lag bestående av Kåre Bogø, Fredrik Helness, Sigurd Evjen og Harald Eide.

Hele restultlisten, butler og spill"stensiler" finner du her.

KUPPER'N - 1960

Ja, 1960 var året da Knut Johannsen (Kupper'n) tok sin første olympiske gullmedalje (på 10000m i Squaw Valley).

1960 er imidlertid en mulig score i bridge også, og Tor Eivind Grude-Karl Morten Lunna oppnådde det uvanlige resultatet i et spill på Otta søndag.

Øst satt med:

Det går pass-pass til deg som øst, og Ø/V er i sonen, N/S utenfor. Hva åpner du med?

Jeg har sansen for 1 grand. Hånden er verd omtrent det, og selv om det ikke her helt ideelt med hensyn til det å ha gode dobbeltoner så sperrer 1 grand mens åpning 1 kløver lar dem lettere komme innpå.

Grude åpnet med 1 grand, syd doblet og vest redoblet. De hadde ingen klar avtale om redobling. Det kan jo bety en redningsaksjon, eller det kan bety "vi har kortene, makker". Grude tok sjansen på litt flaks med kløveren så kunne det jo bli moro, så han passet! Men han må altså da spille 1 grand redoblet i sonen, så om makkeren har ingenting kan det bli firesifret score til N/S.

Lunna mente redoblingen som verdier, han hadde jo 8 hp. Øst ble altså spillende 1 grand redoblet (!) i faresonen, skumle saker. Men det endte med tre redoblede overstikk, +1960!

Det går ikke an å bete 1 grand, spillefører har jo seks kløverstikk og ett ess samt stoppere i de to andre fargene. Det må imidlertid hjerter i spill tidlig om kontrakten skal kunne holdes på syv stikk. Det skjedde ikke, og da syd spilte ut ruterhonnør og skiftet til spar var det ti stikk å hente.

 

 

 

 

 

 

 

 

Høstturnering 2 (IMP) - resultater

Vi spiller nå 3-kvelds parturnering i en pulje med IMP-beregning.
Gratulerer til Johnny, Henning og Aage som vinnere av "Høst-IMPen"!

SAMMENLAGT

Mandag 02.11
Mandag 26.10
Mandag 19.10

God norsk start i enda en onlineturnering


I ALT MIX V som foregår på BBO denne uken deltar 10 lag. Helnorske lag SILLA skal utover uken opp mot en rekke knallsterke, internasjonale lag med haugevis verdensmestre og andre kjente internasjonale navn.

På det norske laget spiller Ann Karin Fuglestad, Geir Brekka, Lise Blågestad, Harald Eide og Erik Sælensminde.

Denne gangen skal det spilles hele 20 spill i hver kamp.

Lag SILLA startet Round Robin godt med en klar seier i første kamp av ni (alle mot alle).

I neste kamp møtte de lag DONNER som stort sett gjør det veldig bra i disse turneringene. Det ble jevnt, og det norske laget spilte godt. Det kom dog noen farlige meldemisforståelser, men det gjaldt for så vidt for begge lag.

Her er spill hvor Geir Brekka og Ann Karin Fuglestad meldte bra, men de stod likevel i fare for å tape spillet.

Marion Michielsen (nord) slo til med den veldig spreke sperremeldingen 4 hjerter. Selv i gunstig sone er det kanskje litt i overkant, men den nederlandsk-svenske damen er en tøffing.

Brekka (øst) hadde gode kort, men han syntes det var litt for drøyt å melde inn 4 spar med KQ tynt femte. Så han passet, og etter pass fra syd også doblet Fuglestad (vest) opplysende. Nå mente Brekka det måtte være slem i kortene, og han hoppet til 5 grand som er såkalt «pick a slam», dvs. det er flere mulige steder å spille. Vest foreslo 6 kløver, og øst korrigerte til 6 ruter som betyr at han har spar og ruter. VEst hadde et greit valg da (mellom spar og ruter) og det gikk pass rundt. Syd skulle spille ut.

Det er bet med spar ess og mer spar som nord kan stjele, men med alle andre motspill fyker slemmen hjem.

Per-Ola Cullin spilte ut spar ess!

Øst fulgte med sekseren, og knekten kom fra nord. Syd begynte å tenke: kan det virkelig være slik at øst ikke har hjerter ess? Syd måtte ta stilling til om spar knekt var ment som Lavinthal-signal.

Han skiftet til hjerter, og spillet var over på sekunder: tolv stikk og +1370 til lag SILLA.

Cullin er en spiller i verdensklasse, men her er jeg uenig med han selv om det er mye lettere for oss som ser alle kortene, han så ikke øst sine kort. Men for det første er det neppe trolig at øst har presset på til slem uten førstekontroll i noen farge, og også uten verken ess eller konge i ruter. For det andre har øst vist spar og ruter, så singel spar hos nord er ganske sannsynlig. I første stikk fulgte øst med spar 6 så femmeren og treeren mangler for syd. Nord kan vel ha ett av de kortene, så det var sikkert et dilemma for syd hva han skulle gjøre i andre stikk.

Generelt: Uavhengig av dette spillet er det riktig å si at å lese et påspill som dette nesten konsekvent som Lavinthal er farlig. Det er for eksempel vanskelig for en stakkar å legge Lavinthal når han/hun har kun ett kort i fargen!

Ved det andre bordet åpnet Harald Eide (nord) med 3 hjerter som etter min mening er passelig. Da hadde øst til å melde inn 3 spar, pass blir alt for spedt med dette. Alternativet ville vært 4 ruter, såkalt non-leaping Michaels som nok er litt en overmelding av kortene. Og hadde det blitt meldt ville de trolig havnet i 6 ruter spilt av vest. Da ville det antagelig blitt bet ganske enkelt etter spar knekt i utspill og med østs kort som blindemann. Men etter østs 3 spar fra øst sa Blågestad 5 hjerter, og nå måtte vest ta stilling til 5 eller 6 spar. Cecilia Rimstedt nøyde seg med 5 spar som var korrekt siden både 6 ruter og 6 spar er bet. 5 spar stod akkurat, det ble to trumftapere. Men det hjalp ikke å ta riktig avgjørelse her, det ble likevel 12 IMP til det norske laget.

Lag SILLA vant kampen med 37-31, og det var mye bra bridge. Det oppstod imidlertid også noen merkelige meldemisforståelser. Et par av de meldesituasjonene skal vi gå gjennom her i bloggen i neste innlegg som får tittelen «Følg regla!», en viktig læresetning skapt av uforlignelige Frank Svindahl.

Hjemmesiden for ALT MIX V finner du her.

Klubbmesterskap !

Tradisjonen tro starter klubbmesterskapet opp like etter sommerbridgen. 1. kveld blir tirsdag 6/10. Turneringen går over 11 kvelder hvorav 8 er tellende. Blir spennnde å se om noen kan tukte Austad-Skarpenes i år eller om Svein kan notere sitt 29 (!) klubbmesterskap.

Oppvarmingskveld - 19.10.2020

Da har Garder Bridgeklubb kommet i gang med ny sesong.
Vi startet med en oppvarmingskveld med 12 par. De tre beste parene ble:
1. Erik Finstad – Karl Hojem     574,1
2. Kurt Ellingsen – Arne Tveiten     555,6
3. Eldbjørg Grimsrud Gathe – Anne Grethe Dahlberg     544.4