Avansert søk


ALT INVITATIONAL: "Norske" lag GILLIS slo lederlaget


Lag HARRIS ledet ganske klart kvalfiseringen i onlineturneringen MINOR ALT INVITATIONAL da de møtte det norskdominerte lag GILLIS (kun nordmenn + Simon Gillis) som i den kampen spilte med Brekka-Brogeland og Saur-Sælensminde. Til tross for to store tapsspill, en soneutgang som kunne blitt betet, og en tøff slem som ikke ble meldt (det satt veldig snilt), ble det storseier, 17,31 - 2,69 VP.

GILLIS spilte rett og slett bedre enn lederlaget, og seieren førte det norske laget opp på 4.plass. Det skal spilles tre kamper til, og de fire beste går til semifinalen. 

GILLIS vant mange spill med fra 5-9 IMP, og det kan ofte være på den måten kamper vinnes. Det er ikke alltid utgangs- og slemsvinger det handler om. Her er et eksempel:

Giver vest. Ingen i sonen.

Ville du likt å være i utgang som Ø/V?

Nei, det er nok for hardt selv om det ikke er mange tapere og 4 hjerter kan stå noen ganger. Få tapere betyr ikke nødvendigvis mange stikk.

Det er klart at idet øst velger å åpne i tredje hånd med sin 11-poenger og de finner hjertertilpasningen vil vest oppjustere sine korts verdi. Men det blir av og til litt for mye Møllers tran på den måten, særlig når det dreier seg om kun en 4-4 tilpasning, og det er jo dessuten snakk om en utgang utenfor sonen. Nei, delkontrakt er ganske sikkert "vinneren" i det lange løp med slike kort.

Mot 4 hjerter spilte Sælensminde (syd) ut kløver konge til esset. Spillefører dro ruter 9 i andre stikk, og den fikk seile til Saur sin dame. Vi kan jo se at Ø/V har et valg om hvor trumfdamen sitter, men motspillet her er likevel å spille trumf selv om det løser trumfen for spillefører. Nord har kontroll på ruteren, og Saur skiftet til trumf som er beste motspill. Det skiftet tok med seg syds dame og spillefører var inne hos vest. Spar knekt ble spilt og dekket av nords dame. Syd stakk østs konge med esset. Derfra kom nok en trumf, og spillefører begynte å gå tom for ressurser. Han kunne nok ha vunnet ni stikk, men satset på at ruteren skulle gi uttelling ved å spille ruter til knekten. Det er neppe riktig spilt. Om det er riktig (syd har for eksempel K-10-x) har syd gjort en feil som ikke dekket ruter 9 tidligere. Da han prøvde ruter til knekten stakk Saur med damen og spilte en tredje runde trumf. Da ramlet det helt sammen, og med kun 1-1 i trumf igjen fikk han ikke mer enn åtte stikk. Spillet ga 6 IMP da Geir Brekka spilte 2 hjerter med 9 stikk ved det andre bordet.

LAGFINALEN STARTER!

Idet dette innlegget legges ut gjør spente spillere seg klar for lagfinalen i Larvik. Det overføres fra mesterskapet på BBO, og husk Markus Lund sin strømmetjeneste på Youtube. Der vil Markus og noen hjelpere kommentere spillingen underveis.

Arrangørene Larvik BK og Horten BK har en NM-side som du finner her.

 

 

 

Dagens spill 2010-09-24

 Vi skal forsøke å publisere ett spill fra hver spillekveld hvor det kan være noe å lære angående meldinger, konvensjoner, motspill eller spilleføring. Fra kveldens spilling har jeg valgt spill #3... og det så slik ut:



Jeg satt nord og meldingene gikk:

NILS-OTTO THORSTEIN TOMMY FRU P.
NORD ØST SYD VEST
    1 RU X
1 NT P P P

 

Jeg ønsker å forklare hvorfor jeg meldte 1NT som viser 6-9hp da jeg har 11hp og normalt sett ville ha redoblet. Min eminente makker Tommy Eklôf - en meget trivelig svenske som i løpet av kvelden ga meg mange positive overraskelser pga hans mange gode valg og oppmerksomhet i løpet av kvelden - åpnet med 1 ru som viser minst 4 kort i fargen... og i MIN verden har man alltid minst 1 kløver mindre fordi med 4-4 i minor åpner jeg med 1 ru ikke 1 kl som er etter læreboka. Jeg regnet ikke med at Tommy hadde samme prinsipper som meg.
Det var doblingen fra Fru P. som gjorde hånden min dårligere pga av 2-3 fordeling i major og 5 korts kløver og i tillegg var det 10 små kort som ikke hadde noen verdi.
Jeg ønsket ikke å redoble (10hp+) for da får øst sjansen til å melde inn 1hj eller 1sp slik at motparten finner tilpassen å presse oss i meldingsforløpet pluss at hvis vest får utspillet vi få en enklere oppgave. Hvorfor ikke melde 2 kl tenker sikkert noen - med god grunn - det er for i MIN store verden - den har ikke så mange innbyggere da - viser 2 kl 0-9 hp og min 5-6 korts kløver.
Derfor valgte jeg å melde 1 NT!

Personlig hadde jeg sagt pass på vest sin hånd etter åpningen 1 ru. I blodsonen og kun 10 aktive hp (singel Q og Jxxxx i motpartens farge = 0) ikke 13 og kun 4-3 i major samt 5 kort i åpningsfargen, hadde man byttet om ruter og kløverfargen ville jeg kanskje doblet.
 
SPILLEFØRINGEN.
 
Etter spar ut til esset,så spar dame og liten spar - STOOOOPP! kanskje at vi bør planlegge litt før det er for sent! - vi spoler tilbake til utspillet er gjort og blindemann har lagt opp kortene.
Det er DA man skal planlegge spillet og i dette tilfellet er det faktiskt gjort på 1-2-3. Blindemann har 13hp du har 11 og vest har 12+ som er 36+... dvs at øst har 0-4p... så spilte vest spar dame og en liten til øst sin konge som du kaster en ruter på - nå er 3 av øst sine maks 4hp lokalisert så nå vet vi at kløver dame (2hp) må være hos vest så med en kløverkutt vil vi minst ha 3 kløverstikk + minst 3 ruterstikk + 1 stikk på hjerter ess som er min. 7 stikk - så kunne øst innkassere 2 sparstikk til. På de 2 stikkene kaster vi 2 hjertere i bordet og kaster kun 1 hjerter og en kløver på hånda. Nå fortsetter øst med hjerter som vi stikker med esset på bordet, så slår vi kløver knekt som forventet blir dekket av vest med damen og vi stikker med kongen, så spiller vi liten kløver til bordets tier som vest skuffende nok kaster en ruter på så da får vi ikke mer enn 3 stikk i kløver. Nå er stillingen slik:



Så spiler man en kløver fra bordet og vest må kaster hjerter konge da hun må holde Jxxx i ruter, nord stikker med esset og kan nå ta for hjerter 10 og inkassere de tre siste stikkene med 8 stikk som sluttresultet'





 



 

Ny nyhetsartikkel

Endelig er Hallgeir og Halvard tilbake på banen og cruiset fram til suveren seier. Per og Ragnar gjorde også en solid innsats til en klar andreplass. Gratulerer!

SIMULTANSPILL 1. OKTOBER 2020 - SUVEREN SEIER TIL EVJEN/LEIKVOLD

Det ble spilt simultan og det møtte 8 par. Sigurd og Marius vant overlegen med over 70% score. Så husker jeg at Bjørn Morten og Olav ble nr. 2. Resultatene er ikke kommet på min pc da det  er noe trøbbel med dataen. Det gjelder vel dere alle.

Vi gratulerer de suverene vinnerne!

Arne har fått rapportert resultatene til NBF så av 163 registrerte par så ble Sigurd og Marius nr. 6 med 63%. Videre ble Svein B. og Eirik Eskild nr. 24 med 57,8%. Fullstendig resultatliste for hele simultanspillingen kan dere finne på NBF`s sider under "Resultater simultan 2020/2021"

Neste torsdag ønsker vi dere velkommen til første kveld av årets HC - turnering.

 

 

Jevnt i KM lag åpen pulje

Det ble litt hiklemikk med resultatene i KM lag åpen pulje, men de skal være korrekte nå.

Det ble uavgjort mellom topplagene Tøffelklubben og Topp og bunn bridge, og dermed snek flakselaget fra bensinstasjonen på Minnesund seg litt innpå.

Lenke til resultater

Nyheter

 

Gauldalsserien 20/21

 Hei hei.

Da var første kveld unnagjort av gauldalsserien og Opp og ned har stukket av med ledelsen, men det er mange kvelder igjen.

Datoene for de andre kveldene er; 04/11-2020

                                                       25/11-2020

                                                       16/12-2020

                                                       06/01-2021

                                                      10/02-2021

                                                      10/03-2021

RONDANECUP - PAR


Det er moro å se at "skikkelige" turnneringer nå i disse covid-tider. Rondanecupen spilles på Otta i helgen, og lørdag var det parturnering.

Spillesalen klar for å fylles opp i Rondacupen. I parturneringen deltok 47 par

Det ble ganske jevnt i toppen, og slik så det ut for de fem best til slutt, med 80 poeng mellom første- og femteplass:

I dette spillet fra lørdagens spilling handlet det noe om hva slags avtaler man har, og også om hvor optimistisk man er.

Ved mange bord startet det med 1 grand fra vest (15-17). Øst har 14 poeng, og det er litt i minste laget for slem, for de har maksimalt 31 poeng til sammen. Men østs hånd er god, ikke noen hvilken som helst 14 poenger. Og det er jo slik at bridgespill avgjøres ikke av antall HP, men antall stikk!

Øst har to stikkgivende farger, og her bør det være muligheter for slem om de har en trumftilpasning. Hvis stayman avslører at de har spartilpasning går det greit om man har en god avtale for sleminvitt med sparstøtte, etter for eksempel starten 1NT-2K, 2S. Her sier imidlertid åpneren 2H, og vi kommer tilbake til det om litt. Det er også interessant å se på hvordan gjøre det når det på Stayman treffes med tilpasningen allerede med det samme.

Et hopp i den situasjonen (1NT-2K, 2S-?) spilles av mange som Splinter med sparstøtte. Hva med sleminvitter hvor svahånden ikke har noen singleton?

Til det kan 3 hjerter (motsatt major) brukes i denne situasjonen. Vi har nemlig ikke bruk for den meldingen som naturlig etter å ha startet med Stayman, for med femkorts hjerter ville jo svarhånden normalt ha overført først. Hvis man spiller med denne varianten får øst sleminvitert på en god måte og fastsatt spar som trumf.

Så er det over til vest.

Noen vil kanskje si "men han har jo minimum, 15 poeng". Å se det slik er dårlig kortvurdering i dette tilfellet hvor det drar seg mot fargekontrakt. Vest har KUN stålhonnører, ess og konger som er så viktig i trumfkontrakter. Dette er definitivt ikke minimum i denne konteksten!

Problemet slik kortene så ut er jo at vest ikke sier 2 spar men melder 2 hjerter over Stayman 2 kløver. Da kommer det an på hva slags avtaler man har videre. Om 3 kløver er nytt søk kan man si det, og det kan man vel også melde om det rett og slett er naturlig melding. Vest sier så 3 spar og har vist 4-4 i major. Så er det store spørsmålet hva østs forskjellige mulige meldinger blir.

1NT           2K

2H             3K

3S              ?             

Vil 4NT være kvantitativ (invitt) , eller eller er det Key-Card med spar som trumf? 

Det bør vel gå an å si at 4R nå er sleminvitt med sparstøtte, for å lansere ruter som naturlig melding i denne settingen virker lite nyttig.

Hvis det meldes og vurderes bra her, og man har gode avtaler bør Ø/V finne frem til 6 spar som er en veldig god kontrakt. Det kan kanskje bli bet i 6 spar noen ganger om de sorte fargene sitter skjevt. Det gjorde de ikke, og de som meldte slem fikk velfortjent pluss-spill.

Her satt jo alt trillrundt, og med fem kløverstikk var det tretten stikk i sparkontrakt. Det trettende kan komme ved at to ruter kastes på den fjerde og femte kløveren, så trumfes østs andre ruter hos vest. Eller en hjerter kan stjeles hos øst, og det blir tre avkast fra kløver for en hjerter og to ruter. Forskjellige spilleplaner ordner alle stikkene, og med så snill sits går det ikke an å gå seg vill.

Det er selvsagt alt for hardt å være i storeslem selv om den står, men to optimistiske par meldte faktisk 7 spar og vant den. Kun tre par var i 6 spar og fikk +16 (av 22 oppnåelige) for det. Ett par spilte 6 grand hvor det er kun tolv stikk, og resten var i utgang. Å spille 4 spar med tretten stikk ga faktisk litt over middels da det var en lang rekke med grandhaier som måtte nøye seg med +490 for 3 grand med tolv stikk.

Søndag fortsetter spillingen på Otta med Rondanecupen Lag.

KM lag 2020

 KM lag ble arrangert i helga i Letohallen. Det stilte 10 lag på startstreken med covid-19 smitteværns tiltak.

Etter en spennende innspurt så var det lag Haga og Aurskog 1 med Ottershagen - Hofseth - Rasmussen - Bjellånes som trakk det lengste korte strået, vi gratulerer! På andreplass kom BK Norrøna etterfulgt av Jessheim 3 på tredjeplass.

Resultatene finner du her og under arkivet vårt: bridgekrets.no/var/ruter/html/0300/2020-10-10-11.htm

 

Seier i Junior-Nm !

Marius tok en knusende overlegen seier sammen med makker Bakke.Han ble med det tidenes yngste vinner av Junior-NM.
Men også  Kristian og Einar imponerte med sin  8. plass. Anders plasserte seg også fint med en 9 plass til slutt.