Avansert søk


Resultater spillekveld 2010-10-22

Jan-Erik og Kjell Arne vant kveldens spilling. Vi gratuerer!

RESULTATER

UKE43

 

TopBridge BC 4 tok sølv i NM- klubblag!

 Egentlig ble årets lag- mesterskap mindre spennende enn på forhånd antatt. Dette fordi Bergens Akademiske lag alt fra start tok ledelsen og beholdt den inn. De var allerede klare vinnere før siste runde søndag formiddag. Men bakenfor var det til dels skarp konkurranse, noe som laget der Sverre Johnsen- Åsmund Stokkeland spilte sørget for. De avanserte jevn og trutt og kapret en flott sølvplassidet Klepp BK ble feid av banen som motstandere i 7. og siste runde. På bronseplass kom TopBridge BC 3 som også revansjerte seg etter et par tap mot slutten av turneringen. Det var Larvik BK og Horten BK som sammen sto for et ypperlig arrangement. Spillested var Hotell Quality Farris i Larvik. Eneste lille minus kan settes ved BBO- servicen der det stadig forekom feil resultat og UNDO-er som skyltes feil fra operatørene. Dermed ble det usikkerhet når man skulle bedømme løpende stilling i utsatte kamper.

NM- mestre ble Christian Bakke- Thomas Charlsen og Ole Arild Berset- Bjørn Olav Ekren, vi gratulerer. Sølvvinnere ble Sverre- Åsmund på lag med Jan Mikkelsen- Jon-Egil Furunes og Lasse Aaseng- Tom Johansen. Brondsplassen gikk til Siv Thoresen- Finn Brandsnes på lag med Jo Arne Ovesen-Sam Inge Høyland og Terje Lie- Espen C. Fasting. Gratulasjon til medaljevinnerne. Båsmo BK og Vikersund BK kom også over middels.

 

Sverre Johnsen har bidradd med et par fine spilleksempler fra NM- finalen.Han skriver at mesteparten av spillene som vanlig er rutinemessige der det gjelder å utnytte feil motstander gjør. Men her var Åsmund og Sverre de eneste som holt spillefører nede på 9 stikk. Og det var viktig siden motstanderne var blant de som meldte utgang, Øst giver og ingen i faresone.

                              Sp D6

                              Hj AJ102

                              Ru 853

                              Kl D982

Sp 1032                              sp 84

Hj 64                                   hj 9873

Ru K10964                         ru AD72

Kl KJ7                                  kl A106

                              Sp AKJ975

                              Hj KD5

                              Ru J

                              Kl 543

Sverre forteller: Systemet vårt bidro nok. Jeg åpnet i 1. hånd med 1 kløver, 10-13 balansert hånd eller 17+ uansett fordeling. Syd gikk innpå med 1 spar og Åsmund meldte 2 ruter som viser 7-11 hp (ikke krav mot svak grand men utgangskrav  mot sterk hånd hos makker).Pss nordfra og jeg meldte 3 ruter som viser den svake hånden. Syd fortsatte med 3 spar og etter pass fra Åsmund løftet Nord til utgang.. Han hadde kanskje dårlig samvittighet for ikke å ha gitt lyd fra seg over 2 ruter der en dobling hadde passet inn (competative-  viser en del kort uten direkte god tilpasning i spar).  Åsmund spilte ut ruter 4, og jeg kunne se at vi ikke kunne få mer enn 1 stikk i den fargen. Det så ikke ut å være noen fremtid i hjerterfargen så da var det bare kløverfargen igjen å angripe i.Liten kløver fra meg til kongen hos Åsmund og kl J tilbake. Spillefører vurderte rett ved å legge lavt og jeg (Sverre) hadde et valg. Har makker fordeling 3352 eller 3253? Jeg satset på det siste, la lavt og neste kløver Vestfra til esset mitt ga beten. Alle andre par fikk 10 stikk, et bord i 3 NT av Nord, resten i sparkontrakt, 4 bord i 2 spar og 3  andre i 4 spar hjem

 

Motparten fikk til et skarpt motspill her, men jeg kunne slå kontra skriver Sverre om følgende spill. Nord giver i gunstig soneforhold.

                              Sp D97

                              Hj A1092

                              Ru 103

                              Kl AKD4

Sp A                                    sp 8543

Hj KD9763                         hj J8

Ru K96                                ru D8752

Kl 1092                               kl J5

                              Sp KJ1062

                              Hj 4

                              Ru AJ4

                              Kl 8763

Johnsen ble spillefører i 4 spar etter åpning 1 grand med overføring fra makker.Vest hadde fått doblet overføringsbudet 2 hjerter så utspillet var hj J. Sverre stakk med essetSå jo ut å være en enkel kontrakt å vinne med 10 stikk hvis kløveren sitter 3-2 imot.Men for sikkerhets skyld tok jeg med ruterstjelingen skriver Sverre, altså ruter til knekt og kongeVest presset hj K som ble stjålet i bordet fulgt av ruter ess og siste ruter til stjeling.Så en spar fra hånden som gikk til esset i Vest. Så kom hj D opp igjen. Stjele? Nei, det ser helt trygt ut å sake en kløver i bordet i tilfelle trumfen satt 4-1 imot. Og det gjorde den, men nå var det likegyldig hva Vest fortsatte med, for resten sto! Full kontroll.

 

 

Merkelig følger avgjørelser kan få.

 Noe<n ganger presses du til å gjøre ting du helst skulle unngå, men det kan slå begge veier. Et eksempel fra Gressvik BK mandag denne uka. Start bare med å se Syd sin hånd og avgjør hva du ville gjort i valgsituasjonen som oppsto ved bordet. Øst giver og alle i faresonen.

                              Sp KDJ76542

                              Hj KD

                              Ru A5

                              Kl 6

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp 10983

                              Hj J4

                              Ru 96

                              Kl AD1043

 Bjørn Brovold åpnet med 1 hjerter, pass fra undertegnede og Hans Petter Brynildsen (V) men så slo Arne Marthinussen til med budet 4 spar. Etter to ganger pass kom så Vest på banen igjen ved å melde 5 ruter og så fulgte pass fra Arne og Bjørn. Hva ville du nå gjort som Syd?

 Jeg regnet med at makker måtte være ganske sterk, 4 spar er nok ikke av typen forhindring, men da det ikke kom dobling av 5 ruter tenkte jeg at Marthinussen nok hadde litt tilpasning i kløver. Men skulle jeg melde, passe eller doble?

 Valget 5 spar var selvsagt under ganske sterk tvil, men det kjøpte kontrakten. Ru D kom så ut fra Brovold og sett deg nå inn i Marthinussens situasjon. Hva velger du som spilleplan?

 Meldingene avslører jo mye, Vest må sikkert ha ru K med mange følgere men passet på 1 hjerter. Ø-V har til sammen 18 hp med mesteparten av dem i Øst. Problemet er jo at utspillet reiser tre stikk til dem og det må om mulig unngås. Du aner vel tegningen?

 Arne stakk ru D med esset og spilte straks kløver og på liten fra Brovold ble damen lagt fra blindemann. Den holt, og på kl A kunne deretter taperen i ruter sakes. Nå var resten ren kabal, trumf til esset og så kunne Øst bare få stikk for hj A i tillegg. 5 spar vunnet ga oss 650 i score, men de fleste som var i 4 spar fikk bare 10 stikk. F.eks hj A ut og skift til ruter. Nå er det jo utilrådelig å ta finesse i kløver for har Vest da kl K vil jo 4 spar gå bet! Dermed endte de med 10 stikk, 620 inn og våre 650 ga dermed pluss.  Vi kunne likevel fått inn 800 ved å doble 5 ruter, men det betinger at Nord sterter med sin single kløver. Vest hadde nemlig sp – hj 1093- ru KJ108742- kl J98 og vi kan få 2 stikk i kløver, stjeling i kløver og ågså stikk i hjerter og i ruter for 800 inn. Topp til 5 spar doblet som Per Even Melbye- Jens Henrik Utne kom i!

 

Gressvik BK 19/10. 15 par, M= 0

1.Arne Marthinussen- Tore Farbrot +37,1

2.Jan Erik Holm- Tore Trondsen +33,8

3.Eivind Ruud- Egil Meyer +15,8

4.Morten Olsen- Nils Haakensen +15

5.Hellen Ødegaard- Lars Emil Rode +14,6

6.Tor Martinsen- Jan P. Johannesen +9

7.Siggen Holden- Kari Gudmundsen +5,6

8.Per Even Melbye- Jens Henrik Utne +3

9.Bjørn Brovold- Hans Petter Brynildsen +1

 

Fredrikstad BK 20/10. 19 par, M= 0

1.Rolf Jacobsen- Frode Rostad +50

2.Egil Nordby- Arne Bjørndahl +45

3.May Liss Lisna- Knut Molander +44

4.Svein Grimstad- Flemming Johnsen +34

5.Thor Helle- Øystein Borgaas +15

6.Anne-Kari Svendsen- Tore Farbrot +3,3

7.Torfinn Wilhelmsen- Jon Jahnsen -1,0

 

Pensjonistbridge 22/10, 11 par, M= 0

1.Anne-Kari Svendsen- Arne Aarø +32,7

2.Jan P. Johannesen- Hans Petter Stavrum +28,5

3.Hellen Ødegaard- Tore Farbrot +19,5

4.Reidun Hox- Turid Nordby +7,8

5.Anne Helene og Henning Koppen -2,6

 

Klubb 44 den 22/10. 6 par, M= 60

1.Morten Olsen- Hans Petter Stavrum 67

2.Hellen Ødegaard- Lars Emil Rode 66

3.Anne-Kari Svendsen- Tone Annette Olsen 64

 

Sarpsborg BK 22/10. 1 av 5 klubbmesterskap, 21 par, M= 0

1.Jørn Fjæstad- Ove Gundersen +72

2.Tommy Lødding- Olav Erik Didriksen +47

3.Morten nPettersen- Erik nSolberg +40

4.Tom Gjøs- Lars Helgesen +33,3

5.Atle Evensen- Arild Simensen +28

6.Knut Molander- Svein Åstrøm +23

7.Arild Lysaker- Gunnar Pettersen +21,1

8.Jon nJahnsen- Tore Farbrot +15

9.Per Rømoen- Svein Grimstad +6

10.Kirsten Langseth- May Liss Lian +5

Thorbjørn og Harald vant Løvcup

Her er resultatet for de ti beste:

Fullstendig resultatliste er her>>>> 

Bridgekveld avlyst

 Bridgekvelden måndag 9.nov. er avlyst.

Oppdaterte korona-regler

Vi jobber med å finne ut av hvordan de nye forskriftene berører vår spilling. Mer informasjon følger senere.  I alle fall må dere forhåndspåmelde dere til vår sekretær Olav Hygen olhygen@gmail.com for spilling, slik at vi vet hvor mange vi trenger plass til.

Vi har problemer med om vår deling av av partiene i to adskilte spillegrupper oppfyller kommunens krav til maks 20 personer på et arrangement uten faste sitteplasser.  Vi jobber med å få et svar fra Korona-senteret i Oslo Kommune.  Til vi får det, vil vi gå ut fra at to grupper i adskilte lokaler hver kan bestå av inntil 20 personer.  Dersom dette viser seg å ikke være korrekt, vil vi måtte redusere til 5 bord + turneringsleder.  Vi vil uansett kreve forhåndspåmelding, og neste uke (9. og 12. november) vil det være førstemann til mølla-prinsippet. 

Vi starter opp igjen!

Myra bk starter opp igjen torsdag 29.10. kl.18 på grendehuset. Det blir første kveld av en 7-kveldsturnering, hvor 5 kvelder teller. Lenke til å melde på : www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/10114

Klubbkvelden 10.november er avlyst

Kommunen har gitt beskjed om at koronasituasjonen krever avlysing av Mo BKs klubbkveld 10.november. 

ALT MIXED - Norsk seier i jevn semifinale


Det norske lag SILLA hadde en komfortabel ledelse etter 16 av 32 spill i semifinalen, men ISRAEL slo tilbake og vant andre halvrunde klart. Mot slutten ble det uhyre spennende. Etter fjerde siste spill krympet ledelsen og lagene stod nesten likt. I det spillet fikk Harald Eide og Lise Blågestad det litt vanskeligere enn ved det andre bordet.

Med alle i sonen åpnet nord med 1 kløver. Øst gikk innpå med 1 ruter, og syd sa 1 spar. Vest lot ikke N/S få mye rom til å kommunisere da hun smalt til med 5 ruter! Nord sa 5 spar, og dte kom pass fra øst. Nå må vel nesten syd løfte til slem? Syd har jo vist bare 6+ hp og har 12, og nord klarer altså å støtte på fem-trinnet.

Det er klart at når motparten melder inn/sperrer må åpneren av å til støtte høyere enn vanlig, typisk han/hun blir presset til å si 3 i major fordi støtte til 2 ikke lenger er ledig. Men med vanlige hender (balanserte) bør man passe selv med firekorts støtte. Her melder imidlertid åpneren på fem-trinnet etter et 1-over-1 svar, og da må han ha en meget god hånd. Det kan dog være at han gjør det med fin fordeling. I slike situasjoner bør svareren beskytte åpneren litt og ikke forvente så sterke kort som det kanskje bør forventes. Men det er vanskelig, og det er jo nettopp poenget med sperremeldinger.

Syd løftet til 6 spar, og det er nok veldig menneskelig selv om det ble galt?

Er det feil av nord å si 5 spar?

Nord kunne jo godt ha hatt mye mer i form hav HP sett fra syd sitt synspunkt. Det er lett å si det er feil å melde 5 spar etterpå, men det må være veldig fristende. Jeg tror ganske sikkert jeg ville gjort det selv, men her er det helt sikkert delte meninger. Feil ble det, og ros til vest som slo til med 5 ruter. Etter hjerter ess ut bommet spillefører trumfen og gikk to bet.

Ved det andre bordet startet det likt, men vest sperret "kun" med 4 ruter. Jeg tror det beste prinsippet i slike situasjoner er at hvis man har tenkt å melde over motparten en gang til, dvs. i dette tilfellet stampe i 5 ruter over en eventuell 4 spar, så er det best å gjøre det med en gang da det setter mest press på motparten, de må gjette enda høyere. Spørsmålet er om det er riktig å melde 5 ruter over 4 spar senere. Vest har jo noen bra motspillsverdier i hjerter, og det kan jo hende 4 spar ikke står.  På en annen side kan øst av og til ha andre kort hvor 5 ruter står!

Over vests 4 ruter, riktig eller feil, meldte ISRAEL sin nord 4 spar. Syd hadde sannelig et problem der og, men besinnet seg og passet. Vest passet også, og det er på en måte konsekvensen av å si 4 ruter og ikke 5 ruter første gangen.

Syd har veldig mye ekstra også etter disse meldingene, men 6 av poengene er motpartens farge så det kan kanskje bli litt for tynt i de andre fargene for slem. Andre ganger hvor nord har sterkere kort kan slem være nedelegg.

I 4 spar ble det ti stikk, og lag SILLA tapte 13 IMP.

Om syd hadde gått på mot slem ville de nok stoppet i 5 spar siden det mangler to nøkkelkort, og der kan det vinnes elleve stikk med hjerter ess ut (sparen må tippes). I teorien kan Ø/V bete 5 spar for egen maskin, men det er teori. Men en hvilken som helst annen hjerter i utspill (helt usannsynlig) enn esset nytter det ikke for spillefører, han/hun vil tape to hjerterstikk. Hvis ISRAEL hadde gått bet i 5 spar ville spillet kostet lag SILLA 3 IMP.

Med 13 IMP og kun tre spill igjen var plutselig ledesen kun 3,1 IMP. Et tapt delkontraktspill ville vært nok til å ryke ut. I stedet vant lag SILLA noen få småimp mot slutten og kampen med 7,1 IMP, hvorav 6,1 IMP var carryoveren for bedre plassering i kvalifiseringen.

PHEW!

Finalen mellom lag SILLA og lag ALPERT (med bl.a. Alfredo Versace) spilles i skrivende stund fredag kveld, og halvveis er det helt jevnt der også! Kampen overføres i vu-graphen på BBO.